Platforma Shoper ułatwia zwroty w e-sklepach – klient otrzyma pieniądze na konto w ciągu 24 godzin. Usługa dostępna jest w ramach systemu Shoper Płatności. Według badań, 92 proc. konsumentów chętnie ponownie dokona zakupu w e-sklepie, jeżeli procedura oddania produktu była prosta.

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014, konsumenci kupujący przez internet, mają prawo do zwrotu zamówienia w ciągu 14 dni od momentu otrzymania towaru. Zwroty bywają dla e-sklepów sporym wyzwaniem – wydłużają czas obsługi klienta, obciążają budżet oraz stwarzają ryzyko spadku reputacji sklepu. Tymczasem do wyboru e-sklepu często motywuje właśnie… łatwy zwrot. Jak wynika z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2016”, na możliwość odesłania towaru do e-sklepu zwraca uwagę aż 64 proc. pytanych. Najchętniej klienci dokonaliby zwrotu przez kuriera (door-to-door) lub na poczcie. Tendencję potwierdzają także badanie przeprowadzone dla sopockiej spółki Blue Media. Z badań “Jak kupujemy w internecie 2017” wynika, że łatwa procedura zwrotu jest ważna dla 54 proc. badanych. Jak przedsiębiorcy w e-commerce mogą wykorzystać zwroty na swoją korzyść?

Zwrot z zakupów w e-commerce

Jak podaje amerykańska Reverse Logistics Association, w sklepach stacjonarnych poziom zwrotów to zaledwie 8 proc. zakupów, ale w przypadku e-sklepów rośnie on już do 25-40 proc. Według danych stowarzyszenia, w roku 2017 do sklepów wróciło 400 milionów paczek więcej niż w poprzednim. Najczęściej zwracane są ubrania i buty – na poziomie 30-35 proc. sprzedaży. Powodem jest zwykle niedopasowanie, zły rozmiar lub rozczarowanie klienta produktem. Duża jest także skala zwrotów elektroniki – komputerów i telefonów komórkowych. Ze względu na coraz większą sprzedaż internetową rośnie też liczba zwracanego towaru w mniej oczywistych kategoriach, jak sprzęt sportowy czy meble.

Kilka kroków do szybkich zwrotów w e-sklepie

Zwroty w e-sklepie powinny wiązać się z szybką realizacją przelewów na konto klientów.  Jak podaje serwis business2community.com, aż 92 proc. z nich deklaruje ponowny zakup w sklepie, jeżeli procedura oddania produktu była prosta. Prosty system może więc stać się przewagą konkurencyjną firmy.

Z powodu tych zależności platforma Shoper wprowadziła w ramach własnych płatności internetowych szybki system zwrotu towaru – tylko w kilku krokach. W ciągu kilku minut sprzedawca może przyjąć zwrot, także dla części towaru z zamówienia, a klient otrzyma pieniądze już po 24 godzinach. Dla użytkowników usługi Shoper Płatności zwroty są darmowe oraz całkowicie zintegrowane z innymi modułami platformy, także magazynowymi i księgowymi. Ustalona kwota zostaje automatycznie zwrócona w sposób, w jaki była płacona, czyli na konto lub rachunek podpięty pod kartę.  Właściciel sklepu decyduje o tym, czy towar ma wrócić do magazynu, czy zostać u klienta.

– Wprowadzenie szybkich zwrotów na platformie Shoper oceniamy bardzo pozytywnie. Obecnie zajmują one jednej osobie ok. 1-2 min czasu, podczas gdy wcześniej był to proces angażujący kilka osób i trwający minimum dziesięć razy dłużej – mówi współwłaściciel sklepu Republic of Ties, Marcin Sekrecki. I dodaje – Cały system Shoper Płatności usprawnia nasz proces zakupowy. W tym momencie korzysta z niego ponad 90 proc. naszych klientów.

Wygodne płatności internetowe w e-sklepie

Statystyki pokazują, że Shoper Płatności cieszą się coraz większą popularnością. Od czasu wprowadzenia własnych płatności platformy wdrożyło je niemal 5 tys. e-sklepów. – Szybkie płatności online i szybkie zwroty to wygoda i dla kupujących, i dla sprzedających. Żeby skutecznie konkurować z innymi sklepami, przedsiębiorcy muszą uwzględniać te potrzeby klientów. Dzięki wprowadzonym przez nas aktualizacjom, wszystkie operacje związane ze zwrotami odbywają się w jednym miejscu – podkreśla Jacek Zientkiewicz, Brand Manager platformy Shoper.

Przy wprowadzaniu Shoper Płatności sprzedawcy nie muszą podpisywać dodatkowej papierowej umowy. Na początku otrzymują preferencyjną prowizję od 1 proc., a usługa jest uruchamiana już w ciągu 24 godzin. Również w ciągu doby sprzedawcy powinni otrzymać należność za zakupy realizowane poprzez Shoper Płatności. Dzięki pełnej integracji z platformą, skraca się też etap finalizacji zakupu. Już podczas sprawdzania zawartości koszyka klient może upewnić się, czy jego bank jest obsługiwany przez system płatności. Proces nie wymaga także od klienta akceptacji regulaminów i zgód marketingowych, co jest popularne wśród innych operatorów. Według Raportu z polskich sklepów internetowych 12 proc. sklepów deklaruje, że wygodne metody płatności wpłynęły na większą liczbę klientów.