Według najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Accenture i hybris software (firmy należącej do SAP), firmy z segmentu B2B, w związku z ciągłym wzrostem sprzedaży przez Internet, rozwijają swoje platformy e-commerce i możliwości działania w zakresie strategii omni-channel.

Jak wynika z badania „Building The B2B Omni-Channel Platform Of The Future”, 52% klientów biznesowych uważa, że w ciągu następnych trzech lat, co najmniej połowa dokonywanych przez nich zakupów będzie realizowana przez Internet. Badanie przeprowadzono na zlecenie firm Accenture i hybris w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii.

Badanie pokazuje również, że nawyki konsumentów przekładają się również na oczekiwania co do sposobu robienia zakupów wśród klientów B2B. Obecnie, prawie połowa kupujących (49%) decyduje się na kupno towarów za pośrednictwem serwisu skierowanego do klienta indywidualnego. Stąd też, 83% dostawców B2B zadeklarowało, że są w trakcie wdrażania lub poprawiana swojego systemu sprzedaży online albo planują tego typu działania w ciągu najbliższych 6 miesięcy.

„Klienci biznesowi na całym świecie mają wysokie oczekiwania wobec sprzedaży online” – powiedziała Brigid Fyr, dyrektor zarządzająca odpowiedzialna za sprzedaż omni-channel na region Ameryki Północnej w firmie Accenture Interactive, części Accenture Digital. „3 na 4 tego typu klientów wskazuje, że zdecyduje się na ponowny zakup u dostawcy posiadającego prosty w obsłudze serwis internetowy. Z tego też względu sprzedawcy stoją przed dużą szansą na osiągnięcie wzrostów jeśli model sprzedaży produktów w tym kanale będzie tak prosty jak np. zamówienie książki przez Internet czy pobieranie muzyki na smartfona”.

Pytani o najważniejsze funkcje, z których chcieliby korzystać w serwisach dostawców B2B, klienci biznesowi w większości wskazują na poprawione funkcje wyszukiwania (60%), możliwość oceniania i dodawania opinii o produktach i usługach (50%). Ponadto, 69% kupujących preferuje bezpośrednie, szybkie płatności online przy pomocy karty kredytowej czy systemów płatności, niż opłacanie wystawionej faktury po złożeniu zamówienia.

Wyniki badania pokazują, że dostawcy B2B słuchają swoich klientów. W ciągu następnych 18 miesięcy prawie połowa (48%) z nich planuje usprawnić funkcje wyszukiwania na swoich stronach internetowych, a 4 na 10 (42%) zdecydowało rozwinąć możliwości rekomendowania produktów i usług dla klientów biznesowych. Obecnie 86% sprzedawców w segmencie B2B umożliwia  swoim klientom opłacanie zamówień przy pomocy kart kredytowych lub debetowych, natomiast 79% przy pomocy serwisów płatności internetowych.

2/3 sprzedawców B2B (66%) przyznaje, że zmieniające się oczekiwania konsumentów mają wpływ na inwestowanie w technologie związane ze strategią omni-channel takie jak wdrażanie i rozwój platform e-coomerce czy usług w kanale mobilnym. 83% firm z segmentu B2B zgadza się, że strategia omni-channel jest niezbędna by osiągnąć długoterminowy sukces, gdyż wpływa na wzrost sprzedaży i zysków. Ponadto, 85% badanych uważa, że decyzje o inwestycji w technologie będą koncentrować się wokół strategii omni-channel.

Co ważne również, sprzedawcy B2B zaczynają szukać technologii wykraczających poza handelinternetowy i omni-channel, a które mogą mieć wpływ na rozwój i kształt ich biznesu w przyszłości. W przypadku obszarów, w które firmy będą inwestować w przyszłości, 62% sprzedawców wskazało opcję zautomatyzowanej wyceny, natomiast prawie połowa – 49% – wykorzystanie inteligentnego sprzętu do noszenia (ang. wearable computing) w centrach dystrybucyjnych w celu zwiększenia efektywności procesów łańcucha dostaw.