Litewski Attention Insight to oparte na sztucznej inteligencji narzędzie do automatyzacji badań eye-tracking. W przeciwieństwie do konkurencyjnych rozwiązań, można je wykorzystać już na etapie developmentu czy prototypowania strony internetowej lub innej komunikacji marketingowej. Narzędzie nie wymaga fizycznego zaangażowania badanych uczestników, a jednocześnie daje szansę spojrzenia na projekt oczami konsumentów. Po sukcesie w USA i kilku krajach Europy Zachodniej Attention Insight chce stać się pierwszym wyborem polskich marketerów w obszarze badań eye-tracking.
Narzędzie Attention Insight daje marketerom i zespołom projektowym opcję poprawy skuteczności ich projektów jeszcze przed uruchomieniem kampanii marketingowej lub opublikowaniem docelowej strony internetowej czy landing page. Oparte jest na sztucznej inteligencji, przy użyciu precyzyjnych heat maps, może ocenić widoczność różnych elementów projektu z 90% dokładnością. Analiza nie wymaga gromadzenia żadnych danych i zajmuje zaledwie 60 sekund. Odbywa się na bazie samej kreacji lub zrzucie ekranu z witryny.
Diagnoza błędów na wczesnych etapach projektu
Narzędzie umożliwia również przeprowadzanie testów A / B. Marketerzy mogą łatwo porównywać różne wersje układów i sprawdzać, czy poszczególne elementy rozlokowano optymalnie – czy zaproponowany układ pozwala odbiorcy wchodzącemu na stronę internetową czy widzącemu reklamę, skupić się na tych treściach, które są najważniejsze z punktu widzenia sprzedaży lub marketingu. Ułatwia to korygowanie projektu w już w trakcie jego powstawania, zwiększając efektywność ostatecznej wersji. Finalnie wpływa na realizację KPI danych projektów. Zespoły projektowe czy UI / UX mogą wdrażać testy w ciągu kilku minut i na bieżąco kontrolować, jak użytkownik reaguje na kolejne zmiany w projekcie, by na bazie rzeczywistych danych podejmować kolejne decyzje.
Attention Insight może również pomóc w poprawie wskaźników konwersji w istniejących witrynach internetowych oraz w audytowaniu projektów czy pomysłów pod kątem tego, jak rozpraszana jest uwaga użytkownika i identyfikować krytyczne błędy. Jest to również ważne źródło danych dla designerów czy PM-ów, którzy chcą wyjaśnić lub uzasadnić klientowi podjęte decyzje projektowe.
Czym dokładnie jest tradycyjny eye-tracking?
Eye-tracking to technika opracowana na potrzeby nauk ścisłych, takich jak psychologia i medycyna. Jednak w ostatnich latach stała się szeroko stosowana także w naukach ekonomicznych, zwłaszcza w badaniach marketingowych.
Jest to metoda badająca percepcję odbiorców. W swojej podstawowej formie polega na śledzeniu ruchu gałek ocznych za pomocą specjalnie zaprojektowanej kamery, co pozwala nam dowiedzieć się, gdzie dana osoba patrzy, które elementy są przez nią dostrzegane (i jak intensywnie), a które ignorowane. Technika ta jest szczególnie przydatna w badaniu zachowań klientów sklepów internetowych. Eye-tracking pozwala projektantom stron internetowych zobaczyć, jak konsumenci widzą i czytają tworzone przez nich projekty i strony. Mogą sprawdzić, jaką ścieżką podążają oczy potencjalnych klientów, na których częściach stron ich wzrok zatrzymuje się na dłużej, jak reagują na reklamę (czy w ogóle na nią patrzą), czy nawigacja strony jest przejrzysta dla osób po raz pierwszy odwiedzających serwis oraz jak użytkownicy reagują na treści i zdjęcia.
Eye-tracking w 60 sekund
Attention Insight to szybsza i łatwiejsza alternatywa dla tradycyjnych badań, dostępna dla prawie każdej firmy na rynku. Tradycyjne narzędzia eye-tracking wymagają znacznych inwestycji i nakładów – związanych z zaangażowaniem specjalnego sprzętu, użytkowników oraz czasu na przeprowadzenie badania i analizę wyników. Z tych wszystkich powodów firmy badawcze świadczące usługi eye-tracking nieustannie szukają sposobów optymalizacji różnych aspektów tego procesu.
I tu właśnie pojawia się Attention Insight. Narzędzie nie wymaga fizycznego zaangażowania użytkowników, a jednocześnie umożliwia spojrzenie na projekty ich oczami. To olbrzymia przewaga nad istniejącymi rozwiązaniami, np. tymi, które analizują projekty, nie na bazie ruchu gałek ocznych użytkownika, lecz na bazie ruchów wskaźnika myszy. Badania na bazie ruchów myszką nie zapewniają wglądu w to, jak w rzeczywistości rozkłada się uwaga użytkownika. Dostarczają jedynie informacji dotyczących ruchów samego wskaźnika. Ponadto z takich rozwiązań można korzystać dopiero po zaprojektowaniu i uruchomieniu strony internetowej i zainstalowaniu na niej specjalnego kodu.
Sztuczna inteligencja dla każdego
Podejście skoncentrowane na użytkowniku czy konsumencie jest jednym z kluczy do sukcesu każdej komunikacji marketingowej. Badanie użytkowników pozwala marketerom lepiej zrozumieć ich motywacje i zachowania, dostarczając danych do podejmowania decyzji koncentrujących się na potrzebach określonej grupy docelowej. Innym ważnym aspektem procesu tworzenia kampanii czy strony internetowej – a obecnie istotnym problemem dla wielu marketerów – jest presja czasowa, by jak najszybciej tworzyć i uruchamiać projekty. Na ich profesjonalne zbadanie i sprawdzenie przed „wypuszczeniem w świat” zwykle brakuje czasu lub budżetu.
Attention Insight został zaprojektowany tak, by zaledwie kilkoma kliknięciami myszy i w zaledwie 60 sekund można było sprawdzić, co użytkownicy myślą o danym projekcie. Dzięki AI, zintegrowanej z narzędziem, i po przeanalizowaniu 30 800 wyników badań eye-tracking Attention Insight jest w stanie przewidzieć reakcję widzów na różne aspekty projektu z bardzo wysoką precyzją.
Attention Insight jest już stale używany przez 5000 użytkowników na całym świecie – jego główne rynki to obecnie Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Niemcy. Baza danych użytkowników firmy szybko się powiększa – co miesiąc rejestruje się setki nowych kont. Narzędzie jest obecnie dostępne jako wtyczka do Sketch i Adobe XD, a także jako rozszerzenie do przeglądarki internetowej Chrome.