W Polsce oszustwa „na legendę” nadal są dużym problemem – rozwiązaniem mogą być nowoczesne płatności bezgotówkowe.
Mastercard przygotował nietypową kampanię, mającą na celu ochronę seniorów przed oszustwami „na legendę”, zwanymi też potocznie metodą „na wnuczka”, polegającymi na wyłudzaniu od osób starszych ich oszczędności. Aby ich przed tym ostrzec, Mastercard w najnowszym numerze „Tele Tygodnia”, czasopisma popularnego w grupie wiekowej 65+, opublikował specjalną krzyżówkę, której pytania skonstruowane są w taki sposób, że odpowiedź na nie wymaga zapoznania się ze sposobami ochrony przed oszustwami „na legendę”.
Scenariusz oszustwa jest zawsze podobny. Przestępcy dzwonią do swoich ofiar i podszywają się pod kogoś z rodziny, kto miał wypadek i nagle potrzebuje gotówki. Popularne są również oszustwa na fałszywego policjanta, pracownika banku, księdza lub kogoś z administracji. Choć problem jest powszechnie znany, nadal wiele osób pada jego ofiarą. Mimo szeregu kampanii społecznych czy akcji informacyjnych w kościołach, liczba przestępstw tego typu systematycznie wzrasta. Według ostrożnych szacunków w roku 2018 polscy emeryci stracili około 60 milionów złotych. W samej tylko Warszawie było to 22 miliony złotych – o 4 miliony więcej niż w roku 2017.
Mastercard postanowił zaangażować się w edukację seniorów, przybliżając im nowoczesne metody płatności, które są bezpieczniejsze niż gotówka. Prostym sposobem na uchronienie się przed oszustami jest bowiem trzymanie oszczędności w banku i płacenie kartą. Aby pomóc seniorom, Mastercard przygotował specjalną krzyżówkę w „Tele Tygodniu”, w której pytania skonstruowane są w tak, by odpowiedź na nie wymagała wiedzy na temat sposobów ochrony przed oszustwami „na legendę”. Rozwiązanie krzyżówki należy wpisać na specjalnej stronie, na której znajdują się także wskazówki, jak ustrzec się złodziei, dlatego warto trzymać ją blisko telefonu, by zawsze mieć ją pod ręką.
„Korzystanie z nowoczesnej bankowości, w tym z płatności bezgotówkowych, nie tylko zwiększa dostęp do środków finansowych, ale też pomaga dbać o ich bezpieczeństwo. Jest ono w centrum wszystkiego, co robimy w Mastercard. Dlatego oferujemy coraz nowsze zabezpieczenia, ale też angażujemy się w działania edukacyjne. Tym razem chcemy pomóc seniorom zdobyć podstawowe informacje, które mogą uchronić ich przed oszustwami” – mówi Paweł Kotowski, dyrektor marketingu w polskim oddziale Mastercard Europe.
Za kreację reklamy odpowiedzialna jest agencja McCann Worldgroup, zakupem mediów zajął się Carat.