Między 2017 a 2023 rokiem wartość rynku rękodzielniczego wzrośnie niemal dwukrotnie, osiągając ponad 984 miliardy dolarów. Bardzo duży wpływ na jego rozwój ma rosnąca penetracja internetowych platform sprzedażowych, które zwiększają możliwość dotarcia do potencjalnych klientów – szczególnie z zagranicy. Dzięki sprzedaży online artyści czy rzemieślnicy tworzący ubrania, biżuterię czy domowe ozdoby, mają szansę z powodzeniem konkurować o uwagę odbiorcy z uznanymi markami i sieciami handlowymi.

Wiodącym rynkiem, któremu przypada większość globalnego udziału, są Stany Zjednoczone. Ma to swoje przełożenie również na polskich sprzedawców. Warszawski marketplace Displate, na którym można kupić oryginalne i niepowtarzalne metalowe plakaty, wysłał do Stanów Zjednoczonych aż 30 proc. z miliona sprzedanych do tej pory prac.

– Moda na oryginalne, ciekawe produkty i ozdoby od lat rośnie. Klienci nie chcą już takich samych, nie wyróżniających się niczym produktów z sieciowych sklepów. Coraz więcej osób sięga po ozdoby, które są unikatowe, których nie można dostać nigdzie indziej – mówi Jacek Świgost, jeden z założycieli Displate – Wzrost zainteresowania tego typu produktami powoduje, że zwiększa się konkurencja, dlatego trzeba zadbać o wyróżniającą się ofertę, którą w naszym przypadku gwarantuje współpraca z ponad 20 tysiącami artystów. Rekordzista był w stanie zarobić w ciągu jednego miesiąca 24 tysiące dolarów, co świetnie obrazuje to, jak duży jest aktualnie popyt na unikalne wzornictwo.

Przykład startupu Displate pokazuje, że zaoferowanie klientom intersującego pomysłu i zróżnicowanego, oryginalnego wzornictwa może przełożyć się na wyniki biznesowe. Przychody firmy rosną każdego roku dwukrotnie, w ubiegłym wyniosły one niemal 60 milionów złotych. Produkty tworzone przez zrzeszonych w ramach marketplace artystów sprzedały się już w milionie egzemplarzy, trafiając w niemal 100 proc. do odbiorców zagranicznych. Twórcy tworzą swoje projekty grafik, które są następnie nakładane na specjalną płytkę. Blacha, która stanowi podstawę plakatu i na którą nanoszona jest grafika, jest wykonana ze stali. Pokrywa się ją specjalną powłoką ochronną, która jest w stanie zabezpieczyć plakat nawet na dziesiątki lat. Grafiki nanosi się indywidualnie, używając w tym celu najwyższej jakości multikolorowych drukarek atramentowych. Całość procesu produkcyjnego jest skupiona właśnie na dostarczeniu klientowi jak najwyższej jakości wydruku i kolorystyki.