Zarówno ze względu na rosnące ceny prądu, jak i coraz większą dostępność energooszczędnych opraw LED, sklepy coraz częściej przechodzą na oświetlenie diodowe. Okazuje się, że dzięki nowoczesnym rozwiązaniom da się przeprowadzić modernizację nawet bez przerw w funkcjonowaniu sklepu.

Według danych EHI Retail Institute w 2016 roku w oświetlenie LED miało być wyposażonych 24 proc. sklepów spożywczych w Niemczech. Z analiz Renub Research wynika natomiast, że nim minie rok 2020 oprawy diodowe będą działać w 60 proc. placówek handlowych w skali globu. Wpływ na popularyzację LED w branży retail ma obecnie wiele czynników: od ekonomicznych i ekologicznych względów związanych z kosztami inwestycji i eksploatacji po dążenie do ekspozycji towaru w sposób jeszcze bardziej zachęcający do zakupów.

– W porównaniu z wykorzystywanymi dotychczas rozwiązaniami oświetleniowymi oprawy LED pozwalają uzyskać optymalną ekspozycję towarów w dużo prostszy sposób. Dają jasne światło przy stosunkowo niewielkich poborach energii, nie nagrzewają się (co pozytywnie wpływa na zachowanie przez żywność świeżości i utrzymanie przyjemnej temperatury otoczenia) oraz łatwiej nimi sterować – czy to przyciemniać, czy modyfikować barwę – mówi Filip Gabryelczyk, menadżer sprzedaży segmentu retail TRILUX Polska. – Właściwie zaaranżowane oświetlenie LED w supermarketach zwiększa średnią wartość koszyka o kilka procent, a na wybranych stoiskach – na przykład z mięsem i wędlinami – efekt może być nawet kilkukrotnie większy – tłumaczy ekspert.

W świetle tych wszystkich korzyści wydaje się, że jedynym, co może powstrzymywać menadżerów placówek handlowych przed modernizacją, jest obawa przed koniecznością zamknięcia sklepu na czas remontu. Okazuje się jednak, że dzięki nowym rozwiązaniom modernizacja oświetlenia może być na tyle szybka i nieuciążliwa, że da się ją zrealizować, gdy market działa.

Modernizacja „w lot” – case study wymiany oświetlenia w markecie Famila
W kwietniu 2019 w liczącym 3,5 tys. mkw. powierzchni markecie Famila w Timmendorfer Strand dokonano gruntownej modernizacji instalacji świetlnej. Wymieniono zarówno generalne oświetlenie alejek, reflektory akcentujące, jak i wbudowane w sufit lampy w strefach kas. W działach z kosmetykami, owocami i warzywami oraz z winem zamontowano dodatkowo kolorowe, ozdobne klosze. Wszystko to bez konieczności zamknięcia całego sklepu choćby na jeden dzień.

– Sekretem udanej modernizacji w markecie Famila jest dobór opraw. Zastosowane jako oświetlenie ogólne liniowe E-Line LED Next są wstepnie oprzewodowanymi segmentami szybkiego montażu o długości do czterech i pół metra, które wystarczy podwiesić i wpiąć do sieci. Instalatorzy szczególnie chwalą fakt, że nie trzeba w ich przypadku doprowadzać przewodów zasilających do każdej z opraw. W rozpatrywanym przypadku charakteryzują się przy tym wysokim wskaźnikiem oddawania barw na poziomie >90. Choć wiesza się je na środku alejek, dzięki podwójnie asymetrycznemu rozsyłowi światła dobrze eksponują towary na regałach po obu ich stronach. Za sprawą rozwiązań szybkiego montażu w markecie Famila instalatorzy wyłączyli alejki z ruchu tylko na krótki czas i nie było potrzeby, by zamknąć cały sklep – relacjonuje menadżer sprzedaży segmentu retail TRILUX Polska. – Innym ciekawym rozwiązaniem wykorzystanym w Famila są zastosowane w działach z winem, owocami, warzywami i kosmetykami barwne klosze o zróżnicowanej średnicy. Z daleka przyciągają wzrok klientów, a stałym gościom pomagają trafić tam, gdzie chcą. Dodatkowo, nad stoiskiem z ladami chłodniczymi z serem, mięsem i wędlinami zainstalowano oprawy z regulacją koloru i jasności światła i systemem zarządzania oświetleniem LiveLink. Dzięki temu można dostosować intensywność pracy opraw – tak, by produkty dłużej pozostały świeże, a także optymalnie dobrać barwę emitowanej wiązki do bieżącej zawartości lad – opowiada Filip Gabryelczyk. – Modernizacja podczas pracy sklepu była dla nas wszystkich wyzwaniem, jednak dzięki elektrykom i dostawcy opraw koordynacja całego procesu była wzorcowa – podsumowuje David Karsten, zastępca kierownika sklepu Famila w Timmendorfer Strand.