Kto jeszcze pamięta poranki w kolejce po świeże bułki? Wiele zmieniło się w ostatnich latach na rynku piekarniczym. Przedstawiamy najważniejsze zjawiska, które będą rządziły najbliższymi miesiącami.

Poranek nad crossaintem i gazetą to obrazek znany Polakom dotychczas raczej z kawiarni na Zachodzie Europy. Zaskoczeniem ostatnich lat jest pojawienie się przy polskich ulicach piekarni w formule kawiarnianej: ze stolikami, a przynajmniej ladą w witrynie, przy której można stanąć i wypić kawę, obserwując spieszących do pracy przechodniów. To sprzyja zredefiniowaniu funkcji piekarni jako miejsca, w którym można też zjeść i spędzić czas. Upadają stare, ale pojawiają się nowe rzemieślnicze piekarnie, jak warszawski Dej, krakowski Bejking czy #chleb we Wrocławiu.

Nowe trendy zbożowe
Na całym świecie rośnie zainteresowanie dietą wegetariańską i wegańską. To wyzwanie dla branży cukierniczej, która „stoi” masłem, mlekiem i jajkami. W ramach International Taste Solutions powstały niedawno dodatki do żywności Vegan Boost, które mają imitować charakterystyczny kremowy i maślany smak nieosiągalny wcześniej w produktach wegańskich.
Pokrewny trend to alternatywne zboża w menu i nowatorskie podejście do tego surowca. Widać to w rosnącej ilości wypieków na bazie tradycyjnych odmian pszenicy płaskurki czy samopszy. Polska marka Soligrano wprowadza do oferty kolejne zboża ekspandowane, w tym właśnie takie jak samopsza, płaskurka, ale też quinoa, amarantus czy gryka. Okazuje się, że mają one liczne zastosowanie również w branży HoReCa. Hitowe dania typu kulki mocy czy poke-bowle aż się proszą o taki oryginalny dodatek zbożowy.

Jakość chleba przede wszystkim
Z badań wynika, że Polacy wciąż przywiązują olbrzymią wagę do jakości chleba. Jednocześnie jesteśmy jedną z tych nacji, które są przekonane o nadrzędnej jakości wypieków w ich regionie. Rośnie wprawdzie sprzedaż odmrażanego pieczywa, niekoniecznie polskiej produkcji, z dyskontów, ale równolegle pojawia się inne ciekawe zjawisko. – Coraz więcej osób na co dzień lub na specjalne okazje piecze chleb w domu. Z jednej strony to jest sposób na pełną kontrolę jakości tego, co jemy. Z drugiej strony – nie oszukujmy się – sprzyjają temu trendowi również rosnące ceny sklepowego chleba. – wyjaśnia Agnieszka Wasiak, Dyrektor Sprzedaży z Soligrano. Firma od dawna ma w ofercie mąki BIO, a od niedawna również mąki bezglutenowe – wszystkie mogą posłużyć jako baza do domowych wypieków. Nowością są również gotowe mieszanki do wypieku chleba: pszenno-żytniego czy orkiszowego.