Według badania preferencji konsumenckich Barometr E-shopper przeprowadzonego wśród internautów przez TNS Kantar dla DPDgroup najpowszechniejszą metodą płatności za e-zakupy w Europie są systemy elektroniczne, takie jak PayPal czy Alipay – korzysta z nich aż 42 proc. ankietowanych. W badaniach widać wyraźną specyfikę poszczególnych krajów i regionów, np. e-commerce wśród internautów z Holandii zdominowany jest przez system bankowy iDeal, a w większości krajów Europy Środkowo – Wschodniej popularną formą zapłaty jest pobranie przy odbiorze przesyłki (COD).
Według raportu Barometr E-shopper e-konsumenci europejscy najczęściej korzystają z portfeli elektronicznych i kart płatniczych oraz z bezpośrednich przelewów bankowych, które preferuje 21 proc. konsumentów. Ta ostatnia metoda płatności za e-zakupy szczególnie popularna jest w Estonii (68 proc.) i w Czechach (58 proc.). Niemieccy konsumenci najchętniej rozliczają się na podstawie faktury lub przez portfele elektroniczne.
– W Europie stosowanych jest wiele metod oraz systemów płatności, które różnie rozkładają się geograficznie. Stanowi to spore wyzwanie dla sklepów internetowych, które, działając na wielu rynkach, muszą dostosować swoje rozwiązania do zróżnicowanych preferencji konsumentów w kraju, w którym prowadzą sprzedaż – mówi Rafał Nawłoka, Prezes Zarządu DPD Polska.
Elektroniczne formy płatności są coraz popularniejsze wśród polskich internautów, którzy często dokonują zakupów w internecie, przy czym wyraźną specyfiką naszej części Europy jest regulowanie należności za przesyłkę w formie pobrania. Tego rodzaju płatności są bardzo rozpowszechnione na Słowacji (72 proc.) i w Rumunii (69 proc.). DPD Polska uwzględniła tę lokalną preferencję i w ostatnim czasie jako pierwsza na rynku wprowadziła dwa nowatorskie rozwiązania usprawniające regulowanie płatności za pobranie.
– Postanowiliśmy zapewnić wygodę polskim odbiorcom i pod koniec ubiegłego roku wprowadziliśmy możliwość realizacji należności u kuriera za pomocą karty płatniczej. Od kwietnia można także na tych samych terminalach zapłacić przez system BLIK. Nie zawsze mamy przy sobie gotówkę, a kartę czy telefon – tak. Swoboda decyzji, jak zapłacimy za przesyłkę, bardzo podnosi komfort odbiorcy – dodaje Rafał Nawłoka.
System płatności mobilnych BLIK umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie szybkich płatności w sieci tysięcy sklepów i punktów usługowych, wypłacanie gotówki w bankomatach oraz dokonywanie płatności w Internecie.