Święta to jeden z najgorętszych okresów sprzedażowych dla producentów słodyczy. Jak pokazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez SWResearch dla ETi, większość konsumentów (69%) wyda na bożonarodzeniowe słodycze przynajmniej tyle samo co w ubiegłym roku, a blisko co piąty badany (18%) planuje na słodkie prezenty przeznaczyć więcej.

Słodycze to nieodzowny element każdego świętowania – potwierdzają to odpowiedzi Polaków. „Zdecydowana większość badanych (94%) wręcza je jako dodatek do bożonarodzeniowych prezentów” – komentuje Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Product Portfolio Manager ETi w Polsce. Często też słodycze stanowią prezent sam w sobie: osiem na dziesięć osób daje słodkości jako główny element niespodzianki dla bliskich, z czego 13% robi to zawsze, a 40% – często. Blisko co piąta ankietowana osoba nigdy jednak nie ogranicza się do samych słodyczy pod choinką.

Świąteczne budżety

Jak pokazują deklaracje respondentów, w tym roku Polacy najczęściej planują na świąteczne prezenty przeznaczyć między 201 a 400 zł – taką kwotę przewidziało 33,5% ankietowanych. Upominki o łącznej wartości powyżej 200 zł zaplanowało prawie 72% Polaków. Co ciekawe powyżej tej średniej uplasowały się kobiety (77%), które wydają się hojniejsze niż panowie, wśród których odsetek wyniósł mniej – 66%. Blisko 7% badanych deklaruje, że w tym roku w ogóle nie będzie kupować prezentów.

ETi zapytało również, jaki odsetek wartości prezentów przeznaczony zostanie na słodycze. Najliczniejsza grupa respondentów – aż co trzeci ankietowany Polak – na słodkości wyda od 11% do 20% wartości prezentowego budżetu, a w przypadku 37% badanych słodycze będą stanowić ponad jedną piątą wartości świątecznego koszyka.

Jak wybrać najlepszy prezent?
Święta to okres, w którym konsumenci przywiązują zdecydowanie mniejszą wagę do ceny niż zazwyczaj. „Kupując prezenty, najczęściej kierujemy się preferencjami i ulubionymi smakami najbliższych (40% badanych)” – podkreśla Magdalena Słomczewska-Klimiuk z ETi i dodaje: „Zarówno odpowiedzi kupujących, jak i dane rynkowe pokazują, że w tym czasie szczególnie popularne są słodycze czekoladowe. Dlatego świąteczna oferta ETi to selekcja naszych najpopularniejszych marek jak Dare, Wanted czy Petito”. Konsumenci często szukają także specjalnych edycji opakowań i chętnie sięgają po znane marki. Nie stronią jednak od promocji – blisko 16% badanych wskazało specjalne oferty jako jeden z głównych czynników decydujących o wyborze słodyczy dla bliskich.