DPDgroup przeprowadziła drugą edycję ogólnoeuropejskich badań preferencji konsumenckich, Barometr E-shopper. Prezentują one najnowsze trendy w e-commerce dotyczące zachowań konsumentów w internecie. Z raportu wynika, że sprzedaż online cały czas zachowuje wysoką dynamikę wzrostu. Na popularności zyskują przede wszystkim zakupy międzynarodowe, a Europejczycy coraz chętniej dokonują transakcji za pomocą urządzeń mobilnych.
Najważniejsze wnioski:
– Doświadczenie zakupowe online: większość nabywców online uważa swoje ostatnie doświadczenia zakupowe za „bardzo pozytywne, a proces zakupowy za „łatwy”.
– E-zakupy międzynarodowe: wzrasta segment zakupów międzynarodowych, szczególnie produktów pochodzących z Chin. Rynek ten ma nadal spory potencjał wzrostu, ponieważ 1/3 nabywców online rozpatruje możliwość dokonywania zakupów w sklepach zagranicznych w przyszłości.
– M-commerce: coraz więcej zakupów online dokonywanych jest za pośrednictwem smartfonów. Przodują w tym duzi nabywcy i tzw. „millenialsi”.
– Doręczenia: dom jest nadal najczęściej wybieranym miejscem doręczenia, lecz rośnie zainteresowanie innymi opcjami, takimi jak punkty nadania i odbioru, sklepy i paczkomaty.
– Lokalne strategie: preferencje w zakresie doręczeń i płatności istotnie różnią się pomiędzy krajami. Aby sprostać oczekiwaniom klientów, detaliczni sprzedawcy internetowi powinni koncentrować się na potrzebach lokalnego rynku.
– Tegoroczny raport podkreśla wyraźny potencjał, jaki stanowią zakupy transgraniczne. Jest on skorelowany z lokalnymi preferencjami konsumentów i określonymi potrzebami danego rynku. Zauważalny jest także znaczący wzrost zakupów dokonanych przez urządzenia mobilne, który wynika z coraz powszechniejszego dostosowania platform e-sklepów do smartfonów. Kolejnym ważnym wnioskiem płynącym z raportu jest konieczność zapewnienia doskonałego doświadczenia w podczas pierwszych zakupów w nowym e-sklepie, co zwiększa szansę na późniejszą lojalność konsumenta – komentuje Jean-Claude Sonet, członek zarządu DPDgroup.
Według badań Barometr E-shopper 2017, w Polsce udział zakupów internetowych w całościowym handlu wynosi już 12,4%, przy średniej europejskiej wynoszącej 11,3%. 58% Polaków zadeklarowało, że przynajmniej raz w miesiącu kupuje w sieci (2 pkt proc. więcej niż rok temu). Najpopularniejszymi produktami kupowanymi w internecie są – podobnie jak przed rokiem – buty, odzież i książki. Polacy najchętniej zamawiają przesyłki do domu (82%) i automatów paczkowych (33%). Na popularności zyskują punkty nadania i odbioru (wzrost do 15%) Z raportu wynika, że zakupy na zagranicznych serwisach zakupowych stanowią 15,6%.
– Badania wykazują, że rynek e-commerce w Polsce cały czas się rozwija i zyskuje większą popularność u konsumentów. Natomiast zwyczaje i oczekiwania klientów nie zmieniają się gwałtownie. Cały czas za najważniejsze uznajemy jasno określone koszty dostawy, a przesyłki najczęściej odbieramy w domu – mówi Rafał Nawłoka, Prezes Zarządu DPD Polska.
Duzi nabywcy nadal napędzają rynek e-commerce
Osoby dokonujące częstych zakupów w sieci („duzi klienci”) reprezentują 1/3 nabywców online w Europie i dokonują 86% wszystkich zakupów internetowych. Konsumenci wykazują lojalność wobec e-sklepów. Zakupy dokonywane są zazwyczaj na znanych stronach internetowych, do których kupujący mają zaufanie – dotyczy to wszystkich kategorii produktów.
W tym roku raport po raz pierwszy uwzględnia również kategorię produktów spożywczych. Około 14% klientów sklepów internetowych (12% w Polsce) oraz 30% dużych nabywców kupuje świeżą żywność i napoje online.
Coraz więcej nabywców w Europie robi zakupy na zagranicznych stronach internetowych
W tym roku ponad połowa klientów sklepów internetowych zdecydowała się na zakupy w serwisach zagranicznych, co stanowi 2% wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zakupy dokonane w zagranicznych e-sklepach stanowią niemalże 1/5 (19,2%) całościowego handlu online.
Prawie 1/3 nabywców planuje w niedługiej przyszłości swoje pierwsze zakupy zagraniczne, co oznacza spory potencjał wzrostu w segmencie e-zakupów międzynarodowych w Europie.
Spośród nabywców, którzy w 2017 roku kupowali w zagranicznych serwisach, około 67% wybrało sklepy zlokalizowane w Europie, tyle samo kupowało w serwisach zlokalizowanych na innych kontynentach. 39% klientów sklepów internetowych w Europie wybrało serwisy w sąsiednich krajach. 44% nabywców wybrało Chiny, a 31% – USA.
Według raportu, większość kupujących (81%) była zadowolona ze swoich doświadczeń zakupowych w serwisach zagranicznych.
Nabywcy w Europie oczekują wygody i elastyczności
Kupujący online składają zamówienia za pomocą różnych urządzeń. Rośnie liczba e-zakupów dokonywanych przez smartfony (39%), szczególnie wśród dużych nabywców i millenialsów, lecz laptopy/komputery stacjonarne nadal pozostają najpopularniejszymi urządzeniami wykorzystywanymi w tym celu. Nabywcy nie ograniczają się wyłącznie do jednej aplikacji, a 43% z nich uważa, że tzw. strona responsywna jest jednym z istotnych kryteriów decydujących o dokonaniu zakupu.
Preferowane metody płatności i doręczenia znacznie różnią się pomiędzy krajami w Europie. Klienci oczekują dostępności wielu opcji, które pozwolą im znaleźć dogodne dla siebie rozwiązanie, takich jak możliwość doręczenia nie tylko do domu, lecz również do punktów nadania i odbioru lub sklepu. Dostępne są również nowe usługi takie jak szybkie doręczenie oraz śledzenie przesyłki online
We Francji 58% nabywców regularnie korzysta na przykład z punktów nadania i odbioru, podczas gdy średni odsetek w Europie wynosi 17%. W Estonii rekordową popularnością cieszą się paczkomaty. Aż 80% nabywców wybiera tę opcję doręczenia – średnia europejska wynosi 8%. 69% nabywców w Rumunii preferuje płatność za pobraniem i odsetek ten znacznie przekracza średnią europejską wynoszącą 13%.