Mobilny dostęp pokazuje jak radykalnie zmieniło się otwieranie drzwi i interakcja z otoczeniem – używanie urządzenia przenośnego jako narzędzia pozwalającego na dostęp do różnych budynków, to już nie tylko rozwiązanie określonego problemu. To przede wszystkim wykorzystanie postępu technologicznego i wdrożenie koncepcji zmieniających wzajemne oddziaływanie czytników i zamków w połączeniu z urządzeniami przenośnymi.

W dobie mobilności i technologii cloud computing, przedsiębiorstwa i osoby prywatne zwracają coraz większą uwagę na bezpieczeństwo i ochronę fizyczną. Prawidłowo wdrożony, mobilny dostęp zmienia sposób, w jaki otwieramy drzwi, mając po raz pierwszy w historii rozwiązanie, które może zwiększyć zarówno bezpieczeństwo, jak i wygodę.

Połączenie bezpieczeństwa i wygody z rozwiązaniami dostępu mobilnego

Firmy, decydując się na połączenie bezpieczeństwa i wygody dostępu do pomieszczeń poprzez przekształcenie smartfonów i innych urządzeń mobilnych w zaufane, łatwe w użyciu narzędzia do poświadczeń cyfrowych, zastępujące klucze i karty inteligentne, muszą równolegle podjąć określone decyzje dotyczące wyboru odpowiednich technologii mobilnych. Aby mieć pewność, że określone rozwiązanie będzie działać z najnowszymi smartfonami i będzie w stanie dalej rozwijać się w dynamicznej branży telefonii komórkowej, musi być oparte o technologię kart działających w określonych standardach. To pozwoli na zastosowanie rozwiązania w dużej liczbie urządzeń mobilnych (telefonów komórkowych, tabletów i urządzeń typu wearables). Natomiast uzyskanie akceptacji użytkowników (tj. np. pracowników i studentów) wiąże się z takim przygotowaniem całości procesu, aby od początku był on równie łatwy, jak w przypadku użycia kart fizycznych. Zbyt skomplikowane rozwiązanie może być łatwo odrzucone, jeśli nie spełni oczekiwań, a użytkownicy kierują się przede wszystkim pierwszym wrażeniem, które później jest bardzo ciężkie do zmiany. Stąd procedury otwierania drzwi za pomocą urządzeń mobilnych muszą być proste, intuicyjne i wygodne; użytkownik nie powinien być zobowiązany do wykonania zbyt wielu czynności.

Ciekawą propozycją w systemach mobilnego dostępu jest także możliwość dodawania i cofania tożsamości mobilnych w czasie niemal rzeczywistym, pod warunkiem jednak, że mobilna platforma tożsamości jest odpowiednio zaprojektowana dla wygody i efektywności administratora.

Technologie, które wspierają mobilny dostęp

Zaufanie i edukacja w zakresie korzystania z aplikacji i technologii bezstykowych, takich jak NFC, Bluetooth, portfele mobilne, iBEAM™ i iBeacon™ stale rośnie, a wraz z nim  –  zrozumienie, jakie technologie są najbardziej odpowiednie do kontroli dostępu mobilnego. Bez względu jednak na technologie, to urządzenia przenośne zaoferowały niespotykane dotąd możliwości, by zmienić sposób otwierania drzwi. Należy jednak zwrócić uwagę, że to administratorzy bezpieczeństwa i dyrektorzy IT muszą zweryfikować, które z dostępnych na rynku technologii mobilnych, pozwolą im w wysokim stopniu zaangażować pracowników, aby stworzyć optymalne warunki dostępu do pomieszczeń.

Near Field Communication (NFC)

Technologia NFC została opracowana w celu rozwiązania problemu wielu standardów bezstykowych, ale jej wprowadzenie do urządzeń mobilnych nie było łatwe. Emulacja karty bezstykowej na urządzeniu przenośnym do niedawna była możliwa tylko za pośrednictwem tzw. bezpiecznego elementu (Secure Element – SE), takiego jak karta SIM. Z kolei ekosystem oparty o Trusted Service Managers (TSM) miał wspierać używanie SE, co jednak doprowadziło do wielu złożonych integracji technicznych i modeli biznesowych, prowadząc do trudności we wdrożeniach aplikacji opartych na NFC.

W 2013 r. Google® wprowadziło nowy standard NFC w Androidzie™ 4.4 o nazwie Host-based Card Emulation (HCE). HCE pozwala na emulację karty zbliżeniowej w aplikacji bez realnej obecności SE. Dzięki temu możliwe stało się wprowadzanie usług w technologii NFC w skalowalny i opłacalny sposób. Visa® oraz MasterCard® przygotowały specyfikację realizacji transakcji Visa payWave® i MasterCard PayPass™ z użyciem HCE, a HID GLOBAL uruchomił mobilne rozwiązanie kontroli dostępu z HCE. Technologia ta sprawia, że NFC staje się bardziej dostępne i uniwersalne, pozwalając deweloperom na szybsze wprowadzanie kolejnych usług, co z kolei sprawia, że wzrasta ich świadomość w społeczeństwie, ułatwiając przyjmowanie kolejnych rozwiązań.

Jednocześnie należy jednak zwrócić uwagę, że w segmencie biznesowym dość popularnym urządzeniem jest iPhone, który nie wspiera technologii NFC. Pomimo że liczba urządzeń z zainstalowanym systemem Android 4.4 (lub wyższym) rośnie szybko, szeroka penetracja rynku rozwiązań opartych o HCE jest wciąż wątpliwa ze względu na brak NFC w iPhone4, iPhone5 oraz wykorzystanie NFC w iPhone6 wyłącznie dla ApplePay™.

Bluetooth Smart

Bluetooth Smart (BS) został wprowadzony do standardu Bluetooth w 2010 r., znajdując wiele zastosowań na rynkach takich jak służba zdrowia i fitness, a obecnie zaczyna zdobywać branżę płatniczą. Jednym z czynników sukcesu tej technologii jest wsparcie, jakie otrzymała od Apple, który zaimplementował BS już w iPhone4S. Z kolei Google dodał Bluetooth Smart do systemu Android 4.3, a od 31 października 2013 roku, BS jest jedyną technologią bezstykową, która ma możliwość wspierania usług w dwóch najważniejszych mobilnych systemach operacyjnych – Android i iOS. Jego niski pobór mocy, eliminacja konieczności parowania urządzeń i długi zasięg czyni Bluetooth Smart ciekawą opcją dla kontroli dostępu mobilnego.

•  Brak wymogu parowania urządzeń i niskie zużycie energii sprawiają, że Bluetooth Smart, w połączeniu z technologią zestandaryzowanych kart bezstykowych, jest dobrym wyborem w zakresie umożliwienia mobilnego dostępu;
•  Czytniki mogą zostać umieszczone po bezpiecznej stronie drzwi lub być całkowicie ukryte;
• Pozwala na otwieranie drzwi z dużej odległości, np. podczas parkowania samochodu.

Jaroslav Barton, dyrektor Segmentu Physical Access Control HID Global (EMEA)