OOH, czyli „out of home advertising” to bardzo powszechna forma komunikacji reklamowej. Billboardy, plakaty i ulotki są na ulicach miast tak powszechne, że właściwie przestaliśmy zwracać na nie uwagę. I tu pojawia się problem, bo w interesie reklamodawcy jest to, by odbiorcy nie tylko zobaczyli, ale i zapamiętali przekaz reklamowy. Stawić czoła temu wyzwaniu można, inwestując w nowoczesne rozwiązania, takie jak np. wielkoformatowe ekrany profesjonalne pozwalające na zastosowanie atrakcyjnych metod komunikacji. Cyfrowe podejście do tradycyjnej reklamy zewnętrznej określane jest skrótem DOOH (Digital out of home) i oferuje zupełnie nową jakość w działaniach marketingowych.

W 2016 roku rynek rozwiązań z kategorii digital signage w Polsce wyniósł ok. 260-280 mln zł i sukcesywnie rośnie ok. 7-8% w skali roku. Globalny rynek w latach 2016 – 2023 ma rosnąć w podobnym tempie i osiągnie wartość 32,84 mld dolarów w roku 2023. Wniosek z tego jest taki, że marketerzy doskonale rozumieją zmiany, jakie zachodzą w sposobie komunikacji. Szybkość dostarczania informacji w „offline” jest tak samo istotna, jak w internecie. Co więcej, te dwa światy muszą się przenikać i być spójne. Z tego powodu, czasy tradycyjnych billboardów powoli chylą się ku końcowi. Alternatywą jest właśnie wielkoformatowy ekran. Nowym trendem na rynku jest coraz częstsze wykorzystywanie ekranów w technologii LED. Dzięki wykorzystaniu ekranów diodowych o wysokiej gęstości diod, otrzymujemy ekran o bardzo dobrych parametrach wyświetlania i dużej powierzchni pozbawionej widocznych łączeń. Zaprezentowany ostatnio ekran Samsunga pod nazwą „The Wall” oparty na technologii MicroLED jest w pełni skalowalny i potrafi wyświetlać obraz w rozdzielczości 8K. Dzięki temu można elastycznie dostosowywać wielkość powierzchni reklamowej poprzez dokładanie lub odejmowanie modułów LED.

Ruchome treści wyświetlane na dużych ekranach są o wiele efektywniejsze od tradycyjnych plakatów. Atrakcyjniejsza forma przekazu zwiększa uwagę odbiorców, a treści jeszcze mocniej zapadają w ich pamięci, co jest potwierdzone naukowo.
– Badania związane ze sprzedażą detaliczną odzieży pokazują, że uwaga odbiorców rośnie o 38%, gdy konsument w fizycznej lokalizacji jest prowadzony przez komunikaty prezentowane na profesjonalnych wyświetlaczach. Dodatkowo, zapamiętywalność przekazu jest 5-krotnie dłuższa. Odbiorca pamięta lepiej to, co zostało mu wyświetlone w interaktywny sposób. Także o 22% wzrasta liczba zachowań impulsowych, czyli takich związanych z emocjami, np. przy kasie. Firmy, które nie zainwestują w tę technologię w ciągu 5 lat nie wykorzystają w pełni potencjału marketingowego i po prostu na tym stracą – mówi Michał Ptak, menedżer działu wdrożeń biznesowych w Samsung Electronics Polska.

Na wyświetlaczach digital signage obraz jest nie tylko dynamiczny, ale może być także w każdej chwili zmieniony lub zastąpiony innym. Szybka aktualizacja treści jest możliwa dzięki centralnemu zarządzaniu i dystrybucji materiałów online. Tym sposobem treści są zawsze aktualne i spójne z kampanią prowadzoną innymi kanałami (TV, internet). Do tego dochodzi oszczędność druku materiałów papierowych i co również bardzo istotne – korzystny wpływ na wizerunek firmy.

Ekrany digital signage znajdują szerokie zastosowanie w wielu branżach, m.in. w placówkach handlowych, restauracjach i innych lokalach gastronomicznych, hotelach, biurach podróży, lotniskach, i innych miejscach. Słowem, wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba aktualnej i dynamicznie zmieniającej się informacji.

Zwiększona konkurencja na rynku sprawia, że sprzedawcom detalicznym coraz trudniej jest się wyróżnić, a tym samym zyskać i utrzymać uwagę odbiorców. W rezultacie sklepy odzieżowe potrzebują innowacyjnych i interaktywnych rozwiązań, które umacniają pozycję marki, przyciągają nowych klientów i napędzają sprzedaż.

Kompleksowe systemy komunikacji wizualnej wspierają sprzedawców w budowaniu pozytywnego konsumenckiego doświadczenia – od miłego powitania po serdeczne pożegnanie. Profesjonalne wyświetlacze zapewniają najwyższej jakości obraz, który daje klientom możliwość wizualizowania zakupów, a jednocześnie na bieżąco dostarcza szczegółowych informacji na temat produktu i oferty specjalnej. Wykorzystanie wyświetlaczy i odpowiedniego oprogramowaniem do zarządzania treścią pomoże sprzedawcom odzieży stworzyć w sklepie wyjątkowe środowisko, które służy świadomemu dokonywaniu wyborów, usprawnia obsługę klienta i zwiększa jego lojalność, a jednocześnie dostosowuje otoczenie do charakteru sklepu.

Rozwiązania przeznaczone do wyświetlania w warunkach zewnętrznych możemy podzielić na dwie kategorie. Pierwsza instalowana jest najczęściej w zewnętrznych witrynach sklepowych (semi-outdoor display), druga natomiast przeznaczona jest do użytku zewnętrznego (full outdoor display). Urządzenia te muszą charakteryzować się bardzo wysoką jasnością ekranu dochodzącą do 2,5 tys. nitów, która pozwala na poprawne wyświetlanie treści nawet w pełnym słońcu. Rozwiązania firmy Samsung przeznaczone do użytku zewnętrznego posiadają konstrukcję poświadczoną certyfikatem IP56, która zapewnia odporność na kurz i wilgoć, a także zakres temperatury pracy od -30 do +50 stopni C, dzięki czemu ekrany mogą być wykorzystywane praktycznie w każdych warunkach.

– Kluczem do sprawnej obsługi kampanii reklamowych w oparciu o ekrany zewnętrzne jest kompletna platforma, która składa się z wyświetlaczy oraz niezbędnego systemu do zarządzania treścią. W przypadku Samsunga jest to MagicInfo, które pozwala na zdalne aktualizowanie treści na wszystkich obsługiwanych urządzeniach. – dodaje Michał Ptak.