Stolica Dolnego Śląska uruchomiła najnowocześniejszy system biletowy w Polsce i dołącza do światowej czołówki miast wykorzystujących technologie zbliżeniowe w komunikacji miejskiej. Największa zmiana nastąpi w tramwajach i autobusach MPK Wrocław. Teraz za przejazd zapłacimy zbliżeniowo kartą płatniczą, smartfonem lub kartą Urbancard EP i nie otrzymamy papierowego biletu.
Operatorem nowego systemu jest Mennica Polska, która zaprojektowała i wdrożyła system wybierając do współpracy First Data Polcard jako agenta rozliczeniowego i procesora płatności. System wykorzystuje rozwiązania Visa i Mastercard umożliwiające zakup i kontrolę biletów przy użyciu kart zbliżeniowych. Rozwiązanie płatnicze do kasowników akceptujących karty zbliżeniowe dostarczyła firma Centreo. To pierwszy tak duży system typu ‘open payment’, który obejmuje całą komunikację miejską. Wcześniejsze tego typu projekty obejmujące komunikację miejską pojawiły się w Jaworznie oraz pilotażowo na ograniczonej liczbie linii i pojazdów w Łodzi.
– Wrocławski system biletowy, w którym rośnie znaczenie płatności bezgotówkowych potrzebował agenta rozliczeniowego doświadczonego w projektach o dużej skali, złożoności i transakcyjności. Do współpracy zaprosiliśmy First Data Polska również dlatego, że jej systemy zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa przetwarzanych transakcji – mówi Jacek Sieński, dyrektor działu handlowego płatności elektronicznych, Mennica Polska.
W pojazdach wrocławskiej komunikacji miejskiej pojawi ponad 3 tys. nowych kasowników. Na ekranie urządzenia należy wybrać rodzaj biletu i zbliżyć kartę płatniczą, smartfon lub kartę URBANCARD.
Kasownik zamienia numer karty płatniczej i informacje o transakcji w token czyli całkowicie bezpieczny i anonimowy zapis i przesyła go do centralnego systemu. Stamtąd przekazywany jest do systemów First Data Polcard, które autoryzują i rozliczają transakcję.
– Kontrola biletów z użyciem mobilnego czytnika polega na sprawdzeniu, czy dana karta ma odpowiadający token w systemie centralnym, czyli czy został nią opłacony przejazd. Urządzenie, którym posługuje się kontroler, ma możliwość odczytania wyłącznie identyfikatora karty, czyli sprawdzenia ważności biletu. Wszystkie pozostałe zapisane na karcie dane nie są dostępne dla kontrolera i pozostają bezpieczne – podkreśla Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.