Skutki rosyjskiej inwazji na Ukrainę przekładają się na sytuację na rynku detalicznym. Do Polski wjechało już ponad 2 mln uchodźców według informacji UHNCR. Od początku konfliktu zbrojnego trwa ogólnopolska akcja pomocy humanitarnej dla przybywających uchodźców, ale także dla osób pozostających na Ukrainie. Gwałtownie zwiększa się zapotrzebowanie zarówno na produkty spożywcze, medyczne, higieniczne jak i na wszelkiego rodzaju artykuły, które pozwalają stworzyć tymczasowe punkty opieki – łóżka polowe, materace, śpiwory. W pewnych okresach obserwowaliśmy także, że konsumenci w obawie przed zakłóceniami w dostawach zwiększają swoje zapasy.

Należy zauważyć, że uchodźcy z Ukrainy to setki tysięcy nowych konsumentów. Ich obecność będzie miała wpływ na rozszerzenie się rynku wewnętrznego i zwiększone zapotrzebowanie przede wszystkim na podstawowe produkty spożywcze i przemysłowe. W dłuższym terminie rosnąca grupa konsumentów ukraińskich może mieć także wpływ na ofertę detalistów, którzy będą uwzględniali ich dotychczasowe potrzeby i przyzwyczajenia. Komunikacja z klientem w punkcie sprzedaży oraz informacje o towarach powinny być czytelne dla wszystkich odbiorców.

Zakupy to jedna z naszych codziennych czynności, dlatego w tej sferze powinniśmy zadbać o maksymalne ułatwienia dla osób, które na skutek konfliktu zbrojnego będą musiały przez dłuższy czas funkcjonować poza krajem ojczystym. Istotne będą spersonalizowane materiały POSM, ułatwiające identyfikację produktów i ofertę, a także doradztwo i obsługa klienta w punkcie sprzedaży. Aby sprostać oczekiwaniom dotychczasowych i przyszłych nabywców, warto zadbać o łańcuch dostaw i uzupełnianie asortymentu zgodnie z aktualnym popytem. W najbliższych tygodniach szczególnie ważny będzie wzmożony merchandising i jakość procesów wsparcia sprzedaży w punktach detalicznych. W tym kontekście widzę również zwiększoną potrzebę działań o charakterze audytowym. Bieżące badanie obecności produktów, odpowiednia ekspozycja i raportowanie zapotrzebowania, pozwoli na wyeliminowanie braków. Istotną kwestią będzie także zaplanowanie odpowiednich działań w obszarze doświadczenia zakupowego, szkolenia personelu i wdrożenia odpowiednich procedur.

Poza doraźną pomocą, już dziś należy uwzględnić działania długofalowe. Firmy usługowe i handel mogą odegrać pozytywną rolę jako pracodawcy. Stwarzając warunki do zatrudnienia, nasz rynek może wesprzeć uchodźców w stabilizacji życiowej, niezależności ekonomicznej i integracji społecznej. Będzie to wymagało przeorganizowania dotychczasowych schematów i wewnętrznych procesów. Przedsiębiorstwa skupiając się na wsparciu kandydatek i kandydatów z Ukrainy w dotarciu do ofert, mogą docelowo realnie pomóc w znalezieniu nowego miejsca pracy.

Obecna sytuacja wymaga działania na wielu płaszczyznach, ale wchodzimy w nią bogatsi o doświadczenia i nowe kompetencje wynikające z ostatnich dwóch lat. Wzrosła elastyczność we współpracy z klientami, większą rolę odgrywa skuteczna komunikacja i szybkie podejmowanie decyzji, żeby odpowiednio reagować na zmiany. Staramy się wspólnie działać również w przedsięwzięciach mających na celu pomoc uchodźcom. Razem możemy więcej.

zdjęcie: Wiadomości Handlowe