Każdy właściciel e-sklepu dba, aby opisy jego produktów były wyjątkowe, przyciągały klientów i dobrze pozycjonowały stronę. Trzeba jednak pamiętać, że opisy to nie tylko aspekt pozycjonowania, ale też wymóg prawny.
Opisy produktów od zawsze stanowiły bardzo ważny aspekt w działalności sklepów internetowych. Ich właściciele przyzwyczaili się do tego, że wpływają one na sprzedaż oraz pozycjonowanie stron dlatego należy je starannie opracowywać i chronić przed kopiowaniem. Jednak od wejścia w życie Dyrektywy Konsumenckiej (grudzień 2014) temat ten rozszerzył się także o aspekt prawny. Zgodnie z jej zapisami każdy e-sklep ma obowiązek prezentować podstawowy opis produktu w taki sposób, aby konsument mógł z łatwością dokonać wyboru. Konsekwencją niezastosowania się do wytycznych Dyrektywy może być uznanie umowy sprzedaży za niezawartą, co pociąga za sobą wszystkie związane z tym skutki, np. odesłanie towaru na koszt e-sklepu. Między innymi z tego powodu coraz więcej podmiotów rozróżnia podstawowy oraz rozszerzony (marketingowy) zakres informacji o produkcie, jednocześnie starając się budować swoją pozycję na bazie tego drugiego.
Właściciele e-sklepów i doradcy branżowi podkreślają, że przygotowanie opisów w wielu branżach bardzo utrudnia brak standardów. Z tego powodu Instytut Logistyki i Magazynowania – GS1 Polska oraz Izba Gospodarki Elektronicznej (IGE) rozpoczęły prace nad zdefiniowaniem katalogu danych produktowych. Działania są realizowane w ramach ogólnopolskiego projektu „Label Power. Siła etykiety” i w pierwszej kolejności objęły branżę odzież i obuwie. Celem projektu jest zdefiniowanie potrzeb branży e-handlu w zakresie treści elektronicznych etykiet produktowych, a efektem końcowym ma być łatwiejsze ich przygotowywanie. Projekt komentuje Łukasz Kiczma, Członek Zarządu IGE i koordynator projektu w Izbie Gospodarki Elektronicznej oraz CEO w Amico.com.pl: Dążymy również do tego, aby sprzedaż elektroniczna była jak najbardziej przyjazna e-konsumentom, a produkty oferowane przez sklepy online bardziej dostępne. Projekt „Label Power. Siła etykiety” łączy potrzeby wszystkich grup, które razem tworzą sprzedaż elektroniczną – producentów, e-sklepów oraz e-konsumentów. W ramach grupy roboczej „Odzież i obuwie” wspólnie ze sklepami pracujemy nad cechami, które będą charakteryzować wybrane grupy asortymentowe. Zebrane wnioski i wypracowane na ich podstawie rozwiązania ułatwią sklepom prowadzenie sprzedaży internetowej, a konsumentom łatwiejsze i szybsze wyszukanie produktu.
Kinga Szewczyk z Instytutu Logistyki i Magazynowania – GS1 Polska dodaje, że sklepy internetowe nie powinny konkurować między sobą podstawowymi opisami produktów, które oferują. Nie powinny także tracić czasu i energii na ich przygotowanie – powinny je dostawać od producentów lub dystrybutorów wraz z produktem, który kupują. Minął bowiem czas, w którym towar handlowy był tylko towarem fizycznym. Obecnie towar to produkt oraz jego elektroniczna etykieta. W ten sposób myśli coraz więcej przedstawicieli sklepów internetowych i takiego podejścia oczekują od producentów.
Inicjatorzy projektu „Label Power. Siła etykiety” liczą na to, że jego wyniki przyczynią się do ułatwienia pracy związanej z tworzeniem e-etykiet zarówno producentom jak i e-sprzedawcom oraz znacząco podniosą szybkość i komfort ich współpracy. Aby tak się stało prowadzone jest badanie ankietowe wśród e-sklepów, producentów oraz
e-konsumentów. Wnioski z ankiet pozwolą na wypracowanie jednolitego stanowiska,
a w konsekwencji standardu, dzięki któremu producenci łatwiej stworzą i dostarczą opisy swoich towarów, a e-sklepy szybciej wprowadzą je do oferty, skupiając swoją pracę na opisach marketingowych. Dzięki jednolitym danym podstawowym także porównywarki, firmy badawcze i oczywiście sami konsumenci szybciej odnajdą lub porównają interesujący ich towar. Obie ankiety są dostępne na stronie internetowej projektu: www.e-etykieta.pl. Firmy, które włączą się w projekt będą współtworzyć standard, ale także mogą czerpać wiedzę z agregowanych w badaniu wyników. Osoby zainteresowane bardziej szczegółową współpracą powinny kontaktować się z koordynatorami projektu:
Kinga Szewczyk | Instytut Logistyki i Magazynowania – GS1 Polska
M +48 601 839 929 | [email protected]
Łukasz Kiczma | Izba Gospodarki Elektronicznej
M +48 604 126 426 |[email protected]