W nadchodzącym roku przedsiębiorstwa jeszcze mocniej akcentować będą rolę technologii i cyfrowych rozwiązań dla biznesu. Jednocześnie z racji na fakt, że budżety IT pozostaną niemal w stagnacji, firmy poszukiwać będą najlepiej zoptymalizowanych kosztowo rozwiązań, pozwalających na pozostanie w grze w dobie postępującej cyfrowej transformacji biznesu.

Skąd wniosek, że menadżerowie będą doceniać znaczenie wdrażanych technologii jeszcze bardziej? Wystarczy zapoznać się z wynikami badania przeprowadzonego przez firmę Korn Ferry, która zapytała 800 przedstawicieli wyższej kadry menadżerskiej międzynarodowych spółek o aktywa w największym stopniu przekładające się na skalę osiąganych zysków. Najczęstsza odpowiedź? Technologie. Zdaniem dwóch trzecich ankietowanych to właśnie one mają dominujące znaczenie w tworzeniu wartości biznesowej, większe nawet od dobrze rozpoznawanej na rynku marki. Ponadto wdrażanie innowacji na większą skalę jest także efektem lobbingu akcjonariuszy – zdaniem 40% respondentów naciskają oni na inwestowanie w zasoby fizyczne, ze szczególnym wskazaniem na technologie.

O jakich technologiach mowa? Obraz biznesowej rzeczywistości nadchodzącego roku kształtowany będzie przez rosnącą rolę analityki ogromnych zbiorów danych gromadzonych przez przedsiębiorstwa. Liczy się już nie tyle sama analiza Big Data, co jak najszybsze osiąganie dzięki niej wartościowych wniosków z biznesowym przełożeniem, określane mianem Fast Data. Danych przybywać będzie także w związku z popularyzacją firmowych i produkcyjnych środowisk Internetu Rzeczy czy rosnącą rolą uczenia maszynowego – zgodnie z prognozą Gartnera rynek sztucznej inteligencji z 420 milionów dolarów w 2014 roku, w 2020 wzrośnie do ponad 5 miliardów dolarów.

Wszystko to będzie skutkować coraz większym zapotrzebowaniem na gromadzenie i przetwarzanie rosnącej ilości cyfrowych informacji, co w obliczu bardzo ostrożnego wydatkowania firmowych pieniędzy na działy IT wpływać będzie na wzrost roli outsourcingu zasobów informatycznych. Zgodnie z przyszłoroczną prognozą analityków Spiceworks budżety IT zarówno w Europie, jak i za oceanem pozostaną niezmienne bądź wzrosną zaledwie o znikomy procent względem bieżącego roku – w większości analizowanych firm nie więcej niż o 2000 $. Za decyzjami o współpracy z zewnętrznymi operatorami stać będzie więc perspektywa sporych – w dłuższej perspektywie wyrażanych nawet w kilkudziesięciu milionach złotych – oszczędności, ale także stale aktualny deficyt specjalistów IT. Z najnowszej publikacji magazynu CIO „IT Forecast 2017” wynika, że w zbliżającym się roku dla 42% ankietowanych menadżerów będzie to najtrudniejszy problemem, z którym będą musieli się zmierzyć.

Oczywiście nadal będzie zyskiwać na znaczeniu outsourcing, czyli trend wynajmowania zamiast kupowania na własność. To naturalnie dotyczy nie tylko branży IT, lecz skupiając się na niej, trzeba podkreślić, że poza niższymi kosztami istotne dla przedsiębiorców są również wartości dodane. Chodzi tu m.in. o specjalistyczną wiedzę i wsparcie ekspertów oraz wysoki poziom bezpieczeństwa danych i gwarancji dostępu do nich, których właściwie nie sposób uzyskać na własną rękę. Nie będzie zaskakującym stwierdzenie, że w 2017 roku liczba cyberataków znów poszybuje w górę – szczególnie warto przytoczyć tu prognozę Forestera, według której w przyszłym roku po raz pierwszy liczba incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem w branży medycznej zrówna się z liczbą ataków na infrastrukturę branży handlowej. Można więc pokusić się o stwierdzenie, że już niebawem nie sposób będzie wyszczególnić sektora gospodarki, który w znacznie mniejszym stopniu niż pozostałe „przyciąga” cyberprzestępców.

To, czego możemy być pewni w 2017 roku, to także stale wzbierająca fala fuzji i przejęć. Do połowy grudnia br. dokonano ich w Polsce już 170, zaś bezkonkurencyjny pod względem aktywności M&A okazał się sektor media/IT/telekomunikacja, odpowiadający za 18% fuzji i przejęć przeprowadzonych w naszym kraju. Prognoza na najbliższy rok wydaje się być jeszcze bardziej obiecująca, a branża IT ze względu na odporność na zmiany koniunkturalne i rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne usługi stymulowane przez cyfrową transformację biznesu powinna pozostać najaktywniejsza na tym polu.

Autor:

Robert Zaklika, Wiceprezes Zarządu, Atman.