Według najnowszego wydania How Global is the Business of Retail? (Jak globalne są sieci handlowe?) przygotowanego przez międzynarodową firmę doradczą CBRE, Paryż, w którym w zeszłym roku pojawiło się 50 nowych marek, jest najmodniejszym na świecie miastem najchętniej wybieranym przez sieci handlowe, natomiast Francja jest najpopularniejszym państwem wśród nowych uczestników rynku.

Raport z 2014 roku, analizujący ruch na rynku detalicznym w 2013 roku, pokazał, że całkowita aktywność globalnych sieci handlowych na poziomie państw wzrosła o 1,7%. Ponad połowa z nich (51%) jest w tej chwili obecna na wszystkich trzech głównych rynkach światowych: w Amerykach, w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (region EMEA) oraz w regionie Azji i Pacyfiku – niewielki wzrost w stosunku do roku poprzedniego.

W 2013 roku sieci handlowe skupiały się na bardziej dojrzałych rynkach, przy czym za rynki dojrzałe uznano 18 z najpopularniejszych miast – dla porównania, rok wcześniej było ich 14. 83% analizowanych miast odnotowało w ciągu roku pojawienie się przynajmniej jednego nowego uczestnika rynku (81% w roku poprzednim); najpopularniejsze lokalizacje odnotowały 28-procentowy wzrost wskaźnika nowych graczy na rynku.

Na poziomie miast liczba nowych marek wchodzących na rynek wzrosła o 26% w porównaniu do roku poprzedniego, przy rosnącej liczbie podmiotów rozszerzających działalność poza granicami kraju. Wzrosła popularność Paryża, w którym w ciągu roku pojawiło się 50 nowych marek, z czego 10 to marki luksusowe. Paryż skorzystał na otwarciu w 2013 roku trzech nowych galerii handlowych, ale to przede wszystkim najpopularniejsze ulice handlowe przyciągają międzynarodowe marki. Konkurencja między markami luksusowymi na ulicach handlowych jest bardzo silna ze wzglądu na gwałtowny wzrost popytu wśród turystów, szczególnie z Chin.

Magdalena Frątczak, Dyrektor w dziale powierzchni handlowych CBRE:

„Rok 2014 będzie dobrym rokiem także dla polskiego rynku nieruchomości handlowych. Rynek nieruchomości, po ostatnim kryzysie gospodarczym, we wszystkich swoich segmentach wraca stopniowo do równowagi, poprawiają się nastroje inwestorów i najemców, a wraz z nimi dynamika sprzedaży w handlu detalicznym. Poprawa koniunktury oraz nastrojów na rynku sprzyja zainteresowaniu zagranicznych najemców i przyciąganiu nowych marek do Polski. Ostatnio zapowiadane było wyjście z Polski kilku marek, jednak trend jest odwrotny. Wprawdzie faktem stało się opuszczenie naszego rynku przez kultowe brandy Cottonfield i Jackpot na początku 2014 r., jednak kilka innych zapowiadanych wyjść z Polski było przedwczesnych – szykuje się jedynie zmiana właściciela.”