Nowe trendy w sektorze handlu są wyraźnym odzwierciedleniem zmian zachodzących w stylu życia, postawach i przyzwyczajeniach konsumentów. Innowacje technologiczne zyskują coraz większe znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej, podczas produkcji oraz dystrybucji towaru. Z raportu Listonic pt. „Trendy zakupowe 2020” wynika, że 61% konsumentów robi zakupy przy pomocy telefonu, 42% korzysta z asystentów zakupowych, a 17% konsumentów zgodziłoby się, aby ich zakupy dostarczały drony.

Zmiany w stylu życia konsumentów wpływają na ich podejście do zakupów i sposób, w jaki dokonują decyzji zakupowych. W branży spożywczej ostatnio kluczową kwestią stało się zapewnienie bezpieczeństwa klientom. Jednocześnie konsumenci zaczęli lepiej planować wyjścia na zakupy tak, aby zmniejszyć liczby wizyt w sklepie i skrócić czas spędzony na zakupach. Impulsywność zakupów została zastąpiona robieniem list zakupowych.

Okres kwarantanny i przymusowego zamknięcia niektórych sklepów uwidocznił, jak duże znaczenie w życiu – i zakupach – ma technologia. Komunikatory stały się pełnoprawnymi kanałami sprzedaży, a wielokanałowy przekaz informacji i zastosowanie inteligentnych technologii są niezbędne dla przetrwania danej marki.

W ostatnich tygodniach wiele firm stanęło przed koniecznością przeniesienia handlu do internetu, dołączając do już i tak rosnącego e-commerce. W ciągu ostatnich 6 lat w Polsce przybyło ponad 10 tys. e-sklepów, m.in. jako efekt wprowadzenia niedzieli niehandlowych. Przed okresem pandemii już 62% konsumentów robiło zakupy online, a 48% było skłonnych robić w ten sposób zakupy spożywcze.

– Najnowsze trendy zakupowe wskazują wyraźnie, że to konsumenci wyznaczają kierunek, którym podążają producenci i marki. Mechanizmy i schematy, które działały w handlu przez ostatnie dekady, nie sprawdzą się w następnych latach, a nawet – jak pokazują nam ostatnie dni –
w kolejnym miesiącu. Zwykłe zakupy spożywcze wyglądają dziś zupełnie inaczej niż na początku roku. Konsumenci korzystają z aplikacji sieci handlowych, szukają inspiracji w internecie, przygotowują listy zakupów tak, aby ograniczyć liczbę wyjść na zakupy. Często wolą też skorzystać z oferty sklepów e-commerce – mówi Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Team Manager w Listonic.

Zakupy …. z pomocą asystenta

Największe marki i sieci handlowe prześcigają się we wprowadzaniu nowych rozwiązań technologicznych, które poprawią doznania konsumentów i ułatwią im podejmowanie decyzji zakupowych. Coraz większe znaczenie ma możliwość wykorzystania telefonu do zrobienia zakupów. Aplikacje bankowe, płatność Blik i asystenci zakupowi to przykłady coraz lepszego dostosowania urządzeń mobilnych do potrzeb konsumentów. Nadal najwięcej e-konsumentów robi zakupy przy użyciu laptopa, ale wszystko wskazuje na to, że niebawem pierwszym wyborem będzie smartfon. Już teraz 61% konsumentów robi zakupy za pomocą telefonu.

– W czasach, gdy jesteśmy właściwie „przyklejeni” do swojego smartfona, można zaobserwować przenikanie się świata online i offline. 50% konsumentów wyszukuje w sieci opinie na temat produktu, ale często woli dokonać zakupu w sklepie stacjonarnym. Z kolei robiąc zakupy w tradycyjnym sklepie, sięgamy po pomoc aplikacji na telefonie. Prawie 42% konsumentów korzysta z asystentów zakupowych, pomagających np. uporządkować listy zakupów – dodaje Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Team Manager w Listonic.

Innowacje technologiczne zyskują coraz większe znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej, podczas produkcji oraz dystrybucji towaru. Coraz szybsze tempo życia sprawia, że 36% konsumentów chciałoby mieć dostawę zamówionych produktów następnego dnia. 17% zgodziłoby się, żeby ich zakupy były dostarczane przez drony.

Zakupy …. na wyciągnięcie ręki
Pomimo prognoz na utrzymanie tempa rozwoju e-commerce, tradycyjny handel nadal pozostaje pierwszym wyborem Polaków. Największy sukces w handlu tradycyjnym odnoszą formaty, które są skuteczne w realizacji strategii proximity, convenience i dopasowania do konsumenta. 80% konsumentów kupuje wszystkie potrzebne produkty w mniej niż godzinę, a po podstawowe produkty badani udają się do osiedlowych sklepów – małych, z asortymentem spersonalizowanym pod określoną lokalizację.

Personalizacja i jeszcze raz personalizacja
Rosnąca świadomość konsumentów sprawia, że oczekują oni indywidualnego podejścia i dopasowania oferty do ich upodobań – już 59% klientów uważa, że personalizacja wpływa na ich decyzje zakupowe. Personalizację oferty zaczęły wdrażać również dyskonty. Trend, który już zdążył pozyskać duże zainteresowanie konsumentów, to marki własne sieci handlowych, które pozwalają na lepsze dostosowanie oferty do indywidualnych oczekiwań. Już co trzeci produkt sprzedawany w polskich sklepach wytwarzany jest pod marką własną sprzedawcy.