Rynek e-handlu cały czas rośnie, umacnia się pozycja SaaSów, Polska uznawana jest za liczący się rynek, a kupujący doceniają szybkie płatności – tak można podsumować mijający rok. Co czeka e-commerce w 2017? Wejście kolejnych dużych graczy, rozwój sprzedaży zagranicznej oraz automatyzacja i personalizacja obsługi.
2016 obfitował w wydarzenia ważne dla polskiego i globalnego rynku e-handlu: sprzedanie Allegro, uruchomienie Amazon.de w języku polskim, nowa usługa Facebook Marketplace. Na samym początku roku polską wersję serwisu wprowadził również Aliexpress, a w przyszłym roku do Polski zawitać ma Alibaba. Ruchy dużych graczy pokazują, że polski rynek ecommerce liczy się na scenie międzynarodowej. Na 2017 r. start sklepu internetowego zapowiedziała również IKEA, już teraz firma testuje usługę Meble przez internet w okolicach Wrocławia.
Dobry SaaS
Właściciele sklepów coraz chętniej sięgają po SaaS. Model biznesu internetowego, który pozwala dużo szybciej zacząć sprzedawać, jednocześnie nie wymaga od sprzedawcy samodzielnych aktualizacji i integracji. Skalowalność i łatwość obsługi staje się ważniejsza niż system dedykowany. – Rozwiązania SaaS-owe są już dojrzałe i odpowiednie dla większości graczy na rynku, nie tylko tych mniejszych, ale również dla tych z wyższej półki. Widać to po rozwoju platform na świecie i w Polsce. W ciągu ostatnich trzech lat liczba sklepów zakładanych na platformie Shoper, najpopularniejszej na naszym rynku, potroiła się – zauważa Tomasz Tybon dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Dreamcommerce, dostawcy oprogramowania Shoper. Wielu sprzedawców nadal korzysta z popularności serwisów aukcyjnych i marketplace’ów, prowadząc sprzedaż w kilku kanałach jednocześnie, ale w przyszłym roku może się to zmienić. Od lutego 2017 r. regulamin Allegro wprowadza m.in. obowiązkową profesjonalizację zdjęć oferowanych przedmiotów. Te decyzje mogą spowodować, że jeszcze więcej sprzedawców zwróci się w stronę własnych sklepów internetowych.
Bezpieczne płatności
W mijającym roku PayPal zaliczył poważny kryzys – przy okazji zmiany pośrednika odpowiadającego za doładowania konta z polskiej firmy Blue Media na mało znany Trusty.com, który żądał od użytkowników loginu i hasła do konta.
Mimo zamieszania, popularność płatności natychmiastowych w naszym kraju nie zmalała, a wzrosła. Wśród sklepów korzystających z platformy Shoper to najchętniej wybierany sposób płatności – w listopadzie został on użyty przy 38 proc. transakcji. Transakcje opłacone gotówką stanowiły 30 proc, a przelewem tradycyjnym – 32 proc. Coraz więcej sklepów wprowadza wygodne płatności – tylko w ciągu tego roku liczba sklepów korzystających z systemu płatności elektronicznych Płatności Shoper podwoiła się. Z danych platformy wynika też, że zmalała liczba konsumentów wybierających płatność przy odbiorze. W okresie przedświątecznym rośnie natomiast liczba transakcji, za które kupujący płacą gotówką w punkcie odbioru – takie zamówienia nie muszą czekać na zaksięgowanie wpłaty i są dostarczane szybciej.
Zagranica bliżej
Małymi krokami, ale jednak, polskie sklepy i polscy konsumenci zwracają się w stronę transakcji zagranicznych. Sprzyjają temu wprowadzane przepisy prawne. – Po kilku latach przygotowań Europa rozpoczęła proces wdrażania zunifikowanych regulacji dotyczących sprzedaży na odległość. Standardy wprowadzane są w obszarze płatności internetowych, np. poprzez dyrektywę PSD2 oraz w logistyce dostaw, m.in. poprzez ustalanie stałych kosztów wysyłek i przystępnych zasad zwrotów – zauważa Tomasz Tybon z Dreamcommerce. – Trendem wspierającym handel transgraniczny jest też umacnianie się pozycji azjatyckich serwisów na europejskim rynku. Za ich pomocą Polacy mogą nie tylko kupować więcej i prościej z Chin, ale również sprzedawać na azjatyckie rynki – dodaje.
Automatyzacja i personalizacja
Coraz więcej Polaków robi zakupy w internecie, pozostawiając w sklepach dane na temat swoich zainteresowań i preferencji. Ich analiza oraz wynikające z niej dopasowanie przekazu i oferty do upodobań klientów to obowiązkowe zadanie dla właścicieli e-sklepów w 2017. Automatyzacja, kluczowa w skalowaniu biznesu i zwiększaniu liczby zamówień, powinna znaleźć zastosowanie również w obsłudze klienta. W tym roku, Shoper, jako pierwsza platforma sklepowa, wprowadził integrację sklepu z komunikatorem Facebook Messenger, umożliwiającą kupującemu rozmowę o produktach z botem. Podobną integrację wprowadził również lider światowego e-commerce, Shopify. Obsługa klienta to wciąż element prowadzenia e-sklepów, który wymaga dopracowania – pozytywne doświadczenie po kontakcie z pracownikami sklepu (nawet jeśli są botem) potrafią skłonić kupującego do powrotu w przyszłości pod ten sam adres.