Ponad ¾ Polaków korzysta z internetu w trakcie świąt Bożego Narodzenia. Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll w sieci nie tylko kupujemy gwiazdkowe prezenty. Większość z nas również zza świątecznych stołów śledzi portale społecznościowe, kontaktuje się z bliskimi oraz przegląda portale informacyjne.

Tylko 22% uczestników badania deklaruje, że nie korzysta z internetu w trakcie świąt Bożego Narodzenia. Pozostali (78%) najczęściej łączą się z siecią za pośrednictwem smartfona (50%), laptopa (32%) oraz komputera stacjonarnego (12%). Spośród osób, które korzystają z internetu przy świątecznym stole, ponad połowa (56%) poświęca na to mniej niż 2 godziny, 31% spędza w sieci od 2 do 5 godzin, a 15% nawet powyżej 5 godzin. Najczęściej zaglądamy do internetu podczas świąt, aby śledzić portale społecznościowe (52%) oraz nawiązać kontakt z bliskimi nieobecnymi podczas rodzinnych uroczystości (44%) lub przejrzeć portale informacyjne (42%). W dalszej kolejności poświęcamy świąteczny czas na czytanie ulubionych stron (36%), oglądanie filmów i programów rozrywkowych (23%), dzielenie się zdjęciami ze świąt (16%) oraz słuchanie kolęd (15%).

Po świąteczne zakupy uciekamy do sieci
Również przedświąteczna gorączka zakupowa stopniowo przenosi się do internetu. Gwiazdkowe zakupy w sieci robi już 61% Polaków. Niemniej jednak ponad połowa wybiera nadal supermarkety i hipermarkety (55%) oraz centra handlowe (54%). Wśród rodzaju produktów najczęściej kupowanych przez internet przed świętami Bożego Narodzenia, niekwestionowanym numerem jeden są prezenty (91%). Rzadziej kupujemy w ten sposób artykuły spożywcze – blisko 1/3 respondentów zamawia żywność przez internet.

Głównym powodem, dla którego wybieramy zakupy w internecie, jest przede wszystkim chęć spokojnego wyboru interesującego nas produktu (60%), w dalszej kolejności przekonuje nas do tego niższa cena towarów (56%). Do sieci uciekamy też ze względu na tłok panujący przed świętami w sklepach stacjonarnych, z tego powodu 44% ankietowanych nie lubi w tym czasie odwiedzać tradycyjnych punktów sprzedaży. Z kolei 40% zapytanych przez PAYBACK uważa, że nie ma czasu na chodzenie po sklepach, a 28% nie może tam znaleźć interesujących produktów.

Do 5 godzin zajmuje poszukiwanie prezentów w sieci
Poszukiwania prezentów w internecie najczęściej rozpoczynają się z miesięcznym wyprzedzeniem (69%). 19% uczestników badania PAYBACK odkłada to na tydzień przed świętami, zaledwie 4% zostawia zakupy „na ostatnią chwilę”. Aż 7% ankietowanych rozpoczyna poszukiwania na kilka miesięcy przed świętami.

Poszukiwanie prezentów w internecie zajmuje większości od godziny do 5 godzin (60%), 1/4 badanych twierdzi, że poświęca na to mniej niż godzinę, a 12% potrzebuje więcej niż 5 godzin na znalezienie odpowiedniego prezentu. Większość znajduje czas na przeglądanie ofert internetowych w domu (96%), 23% robi to w pracy, natomiast co dziesiąta osoba podczas podróży komunikacją miejską.

Więcej danych z badania dostępnych jest pod linkiem:

https://www.payback.net/pl/baza-wiedzy/komunikaty-prasowe/raport/po-swiateczne-zakupy-uciekamy-do-sieci/