Kawa, herbata, ryż, mąka i słodycze to produkty spożywcze, które najczęściej kupujemy przez internet. Wybieramy artykuły ciężkie oraz z długim terminem ważności. Mamy też swoje ulubione internetowe supermarkety – wynika z raportu przygotowanego przez Gemius oraz e-Commerce Polska.

Coraz więcej Polaków przyznaje, że kupuje żywność przez internet. Zamawianie produktów spożywczych w sieci deklaruje 13 proc. respondentów, a więc o pięć punktów procentowych więcej niż przed rokiem. Najczęściej decydują się na zakup artykułów, które posiadają długi termin przydatności do spożycia, a więc: kawy lub herbaty (10 proc. badanych), produktów sypkich (8 proc.) oraz słodyczy (7 proc.). Przez internet zamawiają także towary ciężkie – napoje, soki czy wodę kupuje w ten sposób 7 proc. badanych.

Badania pokazują, że choć rośnie liczba konsumentów kupujących żywność w sieci, decyzjom zakupowym wciąż towarzyszy wiele wątpliwości. Najczęstszym czynnikiem, który zniechęca internautów do kupna jest obawa o nieświeżość produktów (52 proc.) oraz brak możliwości zobaczenia lub dotknięcia artykułu (51 proc.). Badani nie kupują w sieci także ze względu na zbyt wysoki koszt dostawy (35 proc.) oraz długi czas oczekiwania na przesyłkę (21 proc.). Co więcej, Polacy otwarcie przyznają, że nadal lubią kupować jedzenie w sklepach tradycyjnych (40 proc. ankietowanych).

Okazuje się także, że Polacy mają swoje ulubione e-supermarkety. Zapytani o spontaniczną znajomość marek sklepowych oferujących zakupy w sieci najwięcej badanych wymieniło Almę (18 proc.), Tesco (8 proc.) oraz delikatesy Piotr i Paweł (5 proc.). Ponad 70 proc. badanych nie potrafiła jednak wymienić nazwy żadnego e-sklepu. Na wybór sklepu spożywczego online wpływ mają najczęściej pozytywne opinie internautów, rodziny lub znajomych (9 proc.), a także rozpoznawalność marki tradycyjnego sklepu (8 proc.) oraz niskie ceny produktów (8 proc.).