Według badań Shopper Study, przeprowadzonych przez firmę Henkel, ponad 75% badanych odwiedza tradycyjne placówki handlowe co najmniej kilka razy w tygodniu, a 62% organizuje zakupy na zapas raz na siedem dni. Zaledwie 4% respondentów przyznaje się do codziennego kupowania potrzebnych produktów w Internecie.

Wartość rynku e-commerce dynamicznie rośnie, ale większość konsumentów wciąż nie traktuje kanału on-line jako miejsca realizacji regularnych zakupów. Według raportu „E-commerce w Polsce 2016”, niemal połowa internautów (48%) zadeklarowała korzystanie z usług on-line, a 23% przynajmniej raz zaopatrzyła się w produkty codziennego użytku drogą elektroniczną. Polski rynek e-handlu wciąż znajduje się na wczesnym etapie rozwoju, a konsumenci przekonują się do atutów tej formy sprzedaży.

– Powyższe analizy nie są zaskakujące, zważywszy, że udział e-commerce w handlu wynosi dziś ok. 6%. Kanał internetowy, choć coraz bardziej popularny, wciąż pozostaje alternatywą dla zakupów tradycyjnych. Szeroki wybór, łatwość porównywania ofert, niskie ceny i szybka dostawa „do rąk własnych” stanowią atuty, które przyciągają kolejnych klientów. Jednakże dla wielu konsumentów możliwość osobistego obejrzenia, dotknięcia czy przymierzenia towaru jest kluczowa i nie chcą z niej rezygnować. Spodziewamy się, że e-handel osiągnie poziom typowy dla rynków rozwiniętych i przekroczy 15% ogólnej sprzedaży detalicznej, jednakże nastąpi to nie wcześniej niż za kilka lat.- przewiduje Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.

Polacy preferują płatności za pobraniem

Jeśli już polscy konsumenci zdecydują się na zakupy w internecie, aż 51% respondentów badania „Jak kupujemy w Internecie” (Blue Media), zadeklarowało korzystanie z opcji płatności za pobraniem podczas zakupów internetowych. Jest to zachowanie charakterystyczne dla naszej części Europy.

– Pomimo nowych, szybkich form płatności za e-zakupy, Polacy wciąż preferują metodę COD, czyli realizacji rozliczenia w momencie odbioru przesyłki u kuriera. Zjawisko to jest dowodem wysokiego poziomu zaufania do kurierów. Jednocześnie konsument zachowuje możliwość sprawdzenia zawartości paczki w chwili odbioru. Naszą rolą jest więc dopasowanie się do preferencji zakupowych polskich konsumentów – zapewnia Łukasz Zembowicz, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży, DPD Polska.