Wartość rynku handlu mobilnego w Polsce, tylko w tym roku, wzrośnie o 113% i osiągnie poziom jednego miliarda złotych, a w 2015 roku aż 2,5 miliarda. Już 11 milionów Polaków w zeszłym miesiącu korzystało z internetu za pośrednictwem smartfonu lub tabletu, a blisko 5 milinów kupiło produkt, usługę lub aplikację za ich pomocą. Ponadto, co trzeci e-sklep dostosował swoją ofertę do wymagań użytkowników mobilnych. Jednak tylko 5,3 proc. polskich firm, z ponad 2 tysięcy przebadanych, posiada mobilną wersję strony internetowej, wynika z najnowszego raportu „Handel mobilny w praktyce 2014”.

Nadzieję na szybszy rozwój polskiego m-commerce dają deklaracje przedstawicieli sklepów internetowych.

– Prawie 50 proc. badanych przedstawicieli e-sklepów stwierdziło, że zamierza wdrożyć rozwiązania mobilne w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Zmniejszył się również znacznie, do 12,65 proc., odsetek tych, którzy planują zrobić to w ciągu najbliższych 2 lat. W ubiegłym roku takie deklaracje składało 2 na 5 badanych. W przypadku firm takie plany wdrożenia rozwiązań mobilnych ma ponad połowa przedsiębiorstw. Niestety, większość z tych, które planują to zrobić (42,9 proc.) daje sobie 2 lata na takie wdrożenie. Prawie 10 proc. planuje uruchomienie mobilnej strony lub aplikacji w ciągu 3 miesięcy – informuje Piotr Krawiec z mGenerator.pl.

Ostatnie 12 miesięcy to nie tylko systematyczny wzrost liczby sklepów posiadających rozwiązania mobilne. To także większa aktywność konsumentów w obszarze zakupów mobilnych. Już co piąty przedstawicieli e-sklepów deklaruje, że takie transakcje stanowią od 5 do 10 proc. wszystkich zamówień. W roku ubiegłym twierdziło tak zaledwie 12 proc. z nich. Większy jest też ich optymizm, co do wzrostu przychodów ze sprzedaży mobilnej. Prawie 70 proc. z nich prognozuje, że ulegną one zwiększeniu. Dla porównania, w ubiegłym roku twierdziło tak mniej niż 50 proc. badanych.

Właściciele smartfonów i tabletów wciąż nie mogą skorzystać z wygodnej formy płatności za zakupy. Najpopularniejszymi formami zapłaty oferowanymi przez polskie sklepy internetowe są wciąż: przelew bankowy, płatność za pobraniem i szybkie płatności internetowe. Płatności mobilne wdrożyło zaledwie 6,24 proc. badanych e-sklepów. Jest to nieznaczny wzrost, gdyż w zeszłym roku posiadało je 5,88 proc. z nich. – Z deklaracji właścicieli sklepów internetowych wynika, że są oni świadomi konieczności wprowadzenia płatności mobilnych. W ciągu ostatniego roku z 31,35 do 37,88 proc. zwiększył się odsetek tych, którzy twierdzą, że wprowadzą je w najbliższym czasie. Niestety liczba tych, którzy wdrożyli je do swoich e-sklepów nie uległa znaczącej zmianie – mówi Piotr Krawiec z mGenerator.pl.

Już 4 na 5 badanych przedstawicieli e-sklepów twierdzi, że rozwiązania mobilne zwiększają zainteresowanie ich biznesem wśród klientów. 12 miesięcy temu uważało tak 76,47 proc. badanych. Co ciekawe, zdania firm w tej kwestii są bardzo zbliżone. Na podobnie skonstruowane pytanie twierdząco odpowiedziało 77,56 proc. respondentów. Jednak rozwiązania mobilne odpowiadają nie tylko za zwiększenie popularności e-sklepów i firm, są również narzędziem zwiększającym sprzedaż. Według 77,24 proc. przedstawicieli sklepów internetowych, jest to kolejna zaleta posiadania takiego rozwiązania. Wśród korzyści, jakie one dają, wymieniali również zwiększenie dostępności sklepu (72,36 proc.) lub firmy (75,6 proc.) oraz dostosowanie się do wymagań klientów (63,84 proc. sklepy i 60,49 proc. firmy).

Wśród najczęściej wymienianych czynników wpływających pozytywnie na częstsze korzystanie przez klientów z rozwiązań mobilnych oferowanych przez sklepy, respondenci najczęściej wymieniali większą dostępność urządzeń mobilnych. Te jednak są już szeroko dostępne i użytkownicy często posiadają więcej niż jedno. Badani uważają również, że zachętą może być chęć spróbowania czegoś nowego oraz pilna potrzeba wynikająca np. z chęci porównania ceny produktu w różnych sklepach. Czynnikiem motywującym do robienia m-zakupów może być też większa liczba sklepów posiadających takie rozwiązania oraz specjalne zniżki i promocje.