Niemal połowa Polaków kupuje świąteczne prezenty przez internet. Coraz częściej sięgamy po towary z górnej półki.
Od kilku lat systematycznie wzrasta w Polsce liczba osób, dla których zakupy online to codzienność. Szacuje się, że w tym roku ponad 1/3 zakupów świątecznych (nie licząc spożywczych!) będzie dokonanych przez internet. Według danych Eurostatu, już co drugi polski internauta kupuje przez internet.
Choć zakupy przez internet długo kojarzyły się przede wszystkim z taniością, okazuje się, że im wyższe dochody, tym wyższa skłonność do robienia zakupów w sklepach internetowych. Spośród osób zarabiających 3 – 4 tys. zł zakupy w internecie robi 76%, a wśród osób o dochodzie powyżej 4 tys. zł prawie 80% kupuje w sieci. Dla porównania, wśród osób o dochodach miedzy 1 – 2 tys. zł zakupy przez internet robi 44% – wynika z badania firmy PMR przeprowadzonego w ubiegłym roku.
Nic więc dziwnego, że coraz częściej w internecie kupujemy również droższe towary – markową odzież, wysokiej klasy sprzęt IT lub AGD czy ekskluzywne marki kosmetyczne. W ciągu ostatnich lat oswoiliśmy się z handlem elektronicznym na tyle, by bez obaw wydawać na zakupy online kilkaset, a nawet kilka tysięcy złotych miesięcznie. W przypadku ubrań ewentualne obawy przed niedopasowaniem rozmiaru uśmierza coraz częściej oferowany darmowy zwrot.
– Jeszcze kilka lat temu mówiło się, że produkt droższy niż 500 zł ma minimalne szanse sprzedać się przez internet, a odzież jest towarem bardzo trudnym. Internet w praktyce wykluczał więc sprzedaż luksusowych towarów, w szczególności ubrań. Pierwsze podejście do zakupów online internauci mają już jednak za sobą, nabrali zaufania do e-sklepów, co ośmiela ich do odkrywania niszowych czy mniej oczywistych marek – podkreśla Andrzej Gojny, projektant oryginalnych koszul męskich Agonista i twórca sklepu Agonista.pl.
Choć Polacy kupują często, a nawet bardzo często, to przeciętna wartość koszyka wciąż najczęściej nie przekracza 200 zł – wynika z ubiegłorocznego badanie Infas dla Trusted Shops. Przeciętny polski internauta wydaje rocznie średnio zaledwie 400 euro (ok. 1600 zł), podczas gdy europejska średnia jest ponad dwa i pół raza większa – 1072 euro (ok. 4500 zł). – Faktycznie Polacy na tle Europejczyków mogą wydawać się zachowawczy, jeśli weźmiemy pod uwagę wartość zakupów online. Ale to się zmienia. Jeśli sklep jest godny zaufania i oferuje produkty niedostępne nigdzie indziej, to Polacy są w stanie wydać tyle, ile w dobrym butiku. W naszym sklepie cena koszuli przekracza wartość przeciętnego polskiego koszyka, a mimo to nasza marka zdobywa uznanie kolejnych klientów. Wygląda na to, że polski ecommerce dojrzał, a klienci są już w praktyce gotowi kupować nie tylko towary o najniższej cenie, ale również produkty luksusowe i gdzie indziej niedostępne – dodaje Andrzej Gojny ze sklepu Agonista.pl.