Szacunkowa wartość polskiego rynku e-commerce w 2015 roku to 33 mld złotych. Podobnie jak w poprzednich latach branża wciąż odnotowuje dwucyfrowy procentowy wzrost obrotów. Polski rynek e-handlu dąży do osiągnięcia wyników odnotowywanych na stabilnych rynkach e-commerce. Warto zauważyć jednak, żew krajach tych procentowy wzrost obrotów jest o połowę mniejszy niż w Polsce przy czym wartość rynku e-commerce jest znacznie wyższa niż w Polsce.

Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw i obowiązków. Wejście w życie nowej ustawy, które miało miejsce 25 grudnia było w mediach szeroko opisywane i komentowane. Temat zwrócił uwagę zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów. W bieżącym rokue-sprzedawcy powinni skupić się na analizie potrzeb klientów i dostosowanie treści oraz oferty swojego sklepu pod tym kątem. Istotne będzie nie tylko gromadzenie danych, ale coraz skuteczniejsze zarządzanie nimi w realnym czasie.

Nowe przepisy prawne będą miały również znaczący wpływ na prowadzenie sprzedaży internetowej w 2015 roku. Zarówno przedsiębiorcy, jak i konsumenci będą musieli przyzwyczaić się do robienia zakupów w sieci na nowych zasadach. Z jednej strony kupujący mają dłuższy czas na zastanowienie się i zwrot towaru bez podania przyczyny (14 dni). Z drugiej strony e-sprzedawca przy zastosowaniu w regulaminie sklepu odpowiednich zapisów ma możliwość pomniejszenia kwoty zwrotu, jeśli odesłany przez klienta towar jest niepełnowartościowy.

W ostatnim roku bardzo rozwinęła się w sieci branża modowa. W polskim internecie możemy znaleźć nie tylko dużych graczy, ale również mniejsze sklepy, które od lat działają w handlu stacjonarnym, a w 2014 zaczęły z sukcesem sprzedawać online. Podobnie, jak w każdej innej dziedzinie, również w branży modowej duże przedsiębiorstwa wyznaczają trendy. Co ciekawe, czołowi gracze szybko się uczą i chętnie korzystają z nowinek technologicznych, tym samym podnosząc poprzeczkę mniejszym sklepom internetowym. W branży modowej liczy się jednak indywidualne podejście, co sprawia, że jest tu jeszcze sporo miejsca dla firm z dobrym pomysłem.

Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce.