Amazon.pl uruchomił sklep Polskie Marki, aby zwiększyć widoczność produktów od rodzimych przedsiębiorców i pomóc im rozwinąć się w e-commerce. Jak wynika z badania „Teraz Polska”, aż ponad 84 proc. ankietowanych, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia.

• 74 proc. ankietowanych MŚP czuje potrzebę pogłębiania wiedzy na temat rozwoju biznesu w sieci – wynika z badania zrealizowanego przez Panel Badawczy Ariadna na zlecenie Amazon
• 53 proc. badanych za główne bariery dalszego wzrostu postrzega koszty działalności oraz obawę przed nierentownością biznesu
• MŚP wskazują również na blokady w postaci niewystarczającej wiedzy (31 proc.) oraz brak elastyczności i umiejętności dostosowania się do zachodzących zmian gospodarczych (30 proc.)
• „Mój biznes jest za mały, by odnieść sukces” – twierdzi niemal co trzeci ankietowany przedsiębiorca, zapytany o powód nieobecności na marketplace
• 62 proc. ankietowanych przedsiębiorców ma w planach rozpoczęcie sprzedaży za pośrednictwem marketplace, z czego 45 proc. przymierza się do tego jeszcze w 2024 lub 2025 roku

W sklepie Polskie Marki na Amazon.pl dostępnych jest ponad tysiąc rodzimych brandów, oferujących produkty z wielu branż, w tym wyposażenia domu, kosmetycznej, odzieżowej czy artykułów dla dzieci. Klienci znajdą tu zarówno znane polskie marki, jak i produkty wytwarzane przez lokalnych rzemieślników oraz małych i średnich przedsiębiorców z Polski, którzy dopiero odkrywają potencjał e-commerce.

Podobne inicjatywy Amazon realizuje już m.in we Włoszech (Made in Italy), Francji (Made in France) Belgii (Brands of Belgium), krajach nordyckich (Nordic Brands), Kanadzie (Product of Quebec) czy Afryce Południowej (Shop Mzansi). Akcentem podkreślającym lokalność sklepu Polskie Marki jest nie tylko oryginalny design nawiązujący do rodzimych symboli, ale także specjalna sekcja kulturalna, gdzie znaleźć można książki krajowych autorów i produkcje Prime Video mające swój rodowód nad Wisłą.

Wielobranżowy sklep internetowy
Kubota to marka, za którą stoi 30-letnia historia przełamywania konwenansów i zabawy modą. Słynne klapki, których początki sięgają lat 90. przeżywają dzisiaj renesans, ciesząc kolejne pokolenia. Teraz produkty Kuboty firmują również nowy sklep Polskie Marki na Amazon.pl, obok takich znanych brandów, jak: Inglot, 4F, Bambino, Trefl czy Amica.
Amazon.pl uruchomił sklep Polskie Marki kierując się lokalnym sentymentem konsumentów. Specjalna przestrzeń ma zapewnić promocję i wsparcie rodzimych przedsiębiorców działających w e-handlu. To kolejna zachęta dla krajowych MŚP do spróbowania sił w e-handlu i przełamania stereotypu, że ich biznes jest za mały, aby odnieść sukces na marketplace – jak twierdzi blisko co trzeci przedsiębiorca zapytany podczas badania MŚP przeprowadzonego przez Ariadnę na zlecenie Amazon. Dla 24 proc. ankietowanych barierą są także wysokie koszty oraz brak własnego, wystarczająco rozbudowanego zaplecza logistycznego (21 proc.).

Jak przyznaje Jacek Szwiec, założyciel marki Kolorofanki, działalność w sektorze MŚP to spore wyzwanie: – Trzeba być jednocześnie człowiekiem od pakowania przesyłek, obsługi klienta, marketingu i od księgowości. Liczba obowiązków, jakie pojawiają na liście codziennych zadań, zmotywowała pomysłodawcę kolorowanek dla dorosłych, aby rozpocząć sprzedaż na marketplace.

– Pomysł na biznes zrodził się w 2021 r. Zaczynaliśmy od własnego sklepu internetowego, a około pół roku później postanowiliśmy spróbować sił na Amazon, głównie z uwagi na dostępność produktu i szybką dostawę w całej Europie. Z naszym polskim fulfilmentem i firmami, z którymi współpracujemy, nie bylibyśmy w stanie nawet zbliżyć się do szybkości i cen, jakie oferuje Amazon, szczególnie, że mówimy o dostawach do Francji, Niemiec czy Wielkiej Brytanii, gdzie trafiają nasze produkty.

Wespół w zespół
Sprzedawcy zewnętrzni, w tym MŚP wytwarzające niemal 2/3 polskiego PKB , odpowiadają za ponad 60 proc. globalnej sprzedaży na Amazon. Dlatego start sklepu Polskie Marki nieprzypadkowo zbiega się z obchodami 10-lecia działalności Amazon w Polsce i jest ukłonem w stronę polskich przedsiębiorców oraz ich znaczącego wkładu w rozwój marketplace i całej gospodarki cyfrowej.

– To synergia, która przynosi efekty. Klientów na zakupy online przyciągają atrakcyjne ceny, wygodna i szybka dostawa oraz pozytywne doświadczenia zakupowe. Dlatego dzielimy się ze sprzedawcami doświadczeniem, udostępniamy im zaawansowane narzędzia i zaplecze logistyczne oraz międzynarodowy zasięg, a lokalni przedsiębiorcy oferują klientom szeroką selekcję produktów, które stają się jeszcze bardziej dostępne – wyjaśnia Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, Country Leader Amazon.pl

Dla wielu sprzedawców wejście na marketplace jest łatwiejsze niż budowanie własnego sklepu internetowego. Marketplace’y zapewniają kompleksową infrastrukturę, obsługę logistyki, płatności, itp., co obniża bariery wejścia do e-commerce. To szczególnie istotne, zwłaszcza w kontekście skalowania biznesu i ekspansji zagranicznej rodzimych przedsiębiorców.

Unikalność oferty Amazon dla sprzedawców polega na tym, że rejestrując się i dodając swoje produkty na Amazon.pl, przedsiębiorcy mogą w łatwy sposób udostępniać je klientom w 9 sklepach Amazon w Europie. Mogą również liczyć na pomoc w zakresie realizacji zamówień i liczne okazje sprzedażowe. Jednocześnie – rozpoczynając współpracę z Amazon, sprzedawcy mogą wybrać samodzielną obsługę zamówień lub skorzystać z globalnej sieci dystrybucji w ramach programu Fulfilment by Amazon (FBA). W ramach tego modelu zajmuje się w imieniu przedsiębiorców całą logistyką – odbiorem, przechowywaniem, pakowaniem i dostarczaniem produktów, jak również obsługą klientów i zwrotów – pozwalając im skupić się na swojej głównej działalności oraz rozwoju oferty.

– Wiemy, że czasem najtrudniej jest zacząć, dlatego oferujemy także specjalne zachęty w postaci zniesienia opłat i prowizji na start, czy pomoc w zarządzaniu logistyką w ramach naszego modelu Fulfilment by Amazon – tak, by sprzedawcy koncentrowali się wyłącznie na przygotowaniu atrakcyjnej oferty i wystawieniu jej w serwisie, a kwestie logistyczne i obsługę klienta mogli pozostawić nam – mówi Janina Rampp, Head of Marketplace Amazon.pl.

W 2023 r. do rąk klientów Amazon trafiło ponad 30 mln produktów od polskich przedsiębiorców, czyli średnio jeden na sekundę. Wartość ich międzynarodowej sprzedaży przekroczyła 4,7 mld złotych.