Liczba Polaków kupujących w internecie rośnie z roku na rok. Obecnie zakupy online robi aż 73% konsumentów, a głównymi czynnikami wpływającymi na ich atrakcyjność są m.in. dostępność produktów 24/7, bogata oferta e-sklepów, dogodny i elastyczny proces płatności oraz szeroko rozumiana wygoda. Coraz bardziej świadomy i nowoczesny konsument docenia najnowsze rozwiązania technologiczne oferowane przez sklepy internetowe – jeśli może, wybiera komfort i szybkość zakupów, ale również wygodę w kwestii odbioru zamówienia. W tym roku, po raz pierwszy w historii, dostawa do maszyny paczkowej wyszła na prowadzenie spośród wszystkich dostępnych form dostawy – aż 61% Polaków kupujących online zdecydowało się na taki odbiór zakupów.

Polski e-commerce rośnie w tempie 18% rocznie i należy do najszybciej rozwijających się w Europie. W ciągu najbliższych kilku lat jego wartość może wynieść nawet 80 mld zł. Przez internet kupuje już 73% Polaków – w porównaniu do 2019 roku liczba ta wzrosła o 11 punktów procentowych. W ostatnich miesiącach motorem napędowym polskiego rynku e-commerce stała się, przewrotnie, pandemia COVID-19, która wymusiła na konsumentach zmianę preferencji zakupowych, a biznesy masowo zaczęły się przenosić z offline’u do online’u. Z raportu Gemiusa pt. „E-commerce w Polsce 2020” wynika, że głównymi czynnikami motywującymi do zakupów online są niezmiennie całodobowa dostępność (82%), wygoda rozumiana jako możliwość zrobienia zakupów bez konieczności odwiedzenia sklepu stacjonarnego (78%) oraz nieograniczony czas na wybór pożądanego produktu (72%).

Z roku na rok istotnie zmieniają się również preferencje konsumenckie dotyczące modelu dostarczenia zamówionego towaru. W roku 2020, po raz pierwszy w historii badań Gemiusa, dostawa przesyłki do punktu wskazywana była przez badanych częściej niż dostawa kurierem bezpośrednio do pracy lub do domu. O ile z przesyłki kurierskiej „do drzwi” korzystało według raportu 55% użytkowników, o tyle z przesyłki do punktu korzysta ponad 60% użytkowników. Do samych maszyn paczkowych zamawia 61% respondentów, a grupę tę powiększają osoby korzystające z punktów detalicznych (jak np. placówki Poczty Polskiej, sieci partnerskie, w tym Żabka, Orlen, Ruch, Kolporter i inne).
Konsumenci stopniowo, ale na stałe przekonują się do nowego modelu dostaw, co jest skutkiem indywidualnych prób i doświadczeń zakupowych – żyjemy w coraz większym biegu, często trudno jest nam określić godziny, w których będziemy przebywali w pracy czy domu, aby odebrać przesyłkę. Dzięki możliwości dostawy do punktu, konsumenci zyskują większą elastyczność czasu i miejsca (paczka czeka na odbiorcę w punkcie, a nie odbiorca na kuriera z paczką) oraz zwykle niższy koszt dostawy.

– Można prognozować, że umacnianie się dostaw do punktów w obszarze e-commerce będzie nadal trwało. Obecnie już 68% użytkowników wskazuje, że dostępność dostawy do maszyn paczkowych jest dla nich czynnikiem motywującym do zrobienia zakupów, a 39% badanych wskazało na możliwość dostawy do sieci partnerskich. Podobne tendencje obserwujemy w ramach oferowanych przez nas rozwiązań osadzonych chociażby w ramach serwisu OLX.pl, gdzie oferowane za naszym pośrednictwem dostawy do punktów odbioru Poczty Polskiej i InPostu bardzo dynamicznie przyrastają z tygodnia na tydzień. Jedynym czynnikiem spowalniającym wzrost udziału dostaw do punktu są wyzwania technologiczne, leżące po stronie e-sklepów w obszarach rozwiązań IT dla koszyków sklepowych – mówi Wojciech Kliber, Wiceprezes Zarządu Sendit.

– W sytuacji, gdy zakupy online robi niemal 3/4 Polaków, sklepy internetowe nie mogą zaprzestać na dostarczeniu klientowi bogatej oferty produktów czy uczynieniu kupowania bezproblemowym. Dzisiejszy e-konsument coraz bardziej ceni sobie wygodę, komfort i szybkość procesu zakupowego, które sklepy internetowe z ambicją na dalszy rozwój i utrzymanie przewagi konkurencyjnej, muszą zapewnić poprzez wdrażanie coraz nowszych rozwiązań technologicznych. W odpowiedzi na rosnącą wśród konsumentów popularność dostaw do maszyn paczkowych i punktów, oferujemy e-sklepom opartym na WooCommerce nową wersję wtyczki bliskapaczka.pl z intuicyjnym widgetem mapy, dzięki któremu klienci zyskują możliwość odbioru swojego zamówienia w jednym 31 000 punktów nadawczo-odbiorczych w całej Polsce, a sprzedawcy – dzięki integracji z flexible shipping – możliwość automatycznego i elastycznego zarządzania cenami wysyłek – mówi Kamila Kowalska, Dyrektor Sprzedaży Sendit.

W związku z rozkwitem handlu online, dużym wyzwaniem dla branży kurierskiej stała się obsługa zwiększonej, z dnia na dzień, liczby zamówień i szybkie dostosowanie biznesów do nowych warunków. Nagły wzrost liczby przesyłek nie wpłynął jednak na pogorszenie się jakości usług kurierskich czy terminowość dostaw.

– Ostatnie miesiące nie tylko na nas wymusiły konieczność przeorganizowania sobie życia i cyklu dnia – z ogromnym uznaniem trzeba również zauważyć ogrom pracy, jaką przewoźnicy włożyli w dostosowanie się do sytuacji i wprowadzenie działań niezbędnych, aby klient końcowy nie odczuł negatywnych skutków pandemii. Biorąc pod uwagę średnią terminowość dostaw, a więc uwzględniając przesyłki międzynarodowe, paletowe oraz wszelkie inne dostarczane w terminie późniejszym niż „na następny dzień”, w kwietniu 2020 roku przesyłka wędrowała od rąk nadawcy do rąk odbiorcy przez średnio 1,78 dnia, gdzie ta sama podróż w kwietniu 2019 trwała 1,83 doby – dodaje Wojciech Kliber, Wiceprezes Zarządu Sendit.