Nie ulega wątpliwości, że szybkie i wygodne płatności zbliżeniowe stają się powszechnym sposobem płacenia. Jak pokazują najnowsze dane Visa Europe ich popularność w Europie stale rośnie –liczba transakcji zbliżeniowych w ciągu minionych 12 miesięcy osiągnęła już 1,1 mld, a ich wartość ponad 12,6 mld euro. W marcu br. płatności zbliżeniowe dokonane przez użytkowników kart Visa osiągnęły wartość 1,6 mld euro, co oznacza aż trzykrotny wzrost w stosunku do marca 2014 r.Polska znajduje się w ścisłej czołówce europejskich krajów wprowadzających płatności zbliżeniowe Visa.

Wielka Brytania przoduje w Europie pod względem liczby wydanych kart zbliżeniowych Visa, zaś Hiszpania ma największą liczbę terminali płatniczych akceptującychtakie płatności. Polska również znajduje się w ścisłej czołówce. Na rynku brytyjskim wydano dotąd 49,6 mln kart zbliżeniowych Visa, aliczbaobsługujących je terminali wynosi 410 tys. Dalsze miejsca zajmują: Francja (20,3 mln kart i 405 tys. terminali), Polska (14,6mln kart i 311 tys. terminali) oraz Hiszpania (11,5 mln kart i 593 tys. terminali).

Technologia zbliżeniowa cieszy się dużą i stale rosnącą popularnością wśród konsumentów, detalistów oraz banków. W marcu br. największą liczbę płatności zbliżeniowych Visa w Europie odnotowano w Wielkiej Brytanii (52,6 mln), za którą uplasowała się Polska (49,7 mln transakcji), a dalej Czechy (13,9 mln).

Na całym kontynencie konsumenci posługują się już 131 mln kart zbliżeniowych Visa, mając do dyspozycji 2,6 mln terminali POS. Do końca 2017 r. w Polsce i dokońca 2019 r. w całej Europiewe wszystkich terminalach przyjmujących płatności Visa, będzie można zapłacić zbliżeniowo  zarówno kartą, jak i smartfonem. Obecnie już 240 banków europejskich wydaje karty zbliżeniowe Visa i zgodnie z przewidywaniami Visa Europe do 2020 r. ogromna większość użytkowników kart tej organizacji będzie również w posiadaniu urządzeń elektronicznych umożliwiających płatności zbliżeniowe.

Europejscy konsumenci najczęściej płacą zbliżeniowoza codzienne zakupyw sklepie, kiosku czy za rachunek w restauracji lub kawiarni.Dane Visa Europe pokazują, że konsumenci korzystają z płatności zbliżeniowych również przy zakupach o większej wartości, m.in. w takich krajach jak Czechy, Polska, czy Hiszpania, gdzie w sposób zbliżeniowy można opłacać także większe kwoty, wprowadzając przy tym kod PIN na terminalu sklepowym.

Możliwość płacenia zbliżeniowo za zakupy o większej wartości jest wprowadzana na kolejnych europejskich rynkach i u kolejnych detalistów, torując tym samym drogę dla mobilnych płatności zbliżeniowych Visa  – w miarę jak banki i czołowe firmy coraz szerzej wdrażają urządzenia i usługi umożliwiające płatności mobilne.

Polscy konsumenci to jedni z najaktywniejszych użytkowników technologii zbliżeniowej – w samym tylko marcu br. dokonali takich płatności o łącznej wartości ponad 340mln euro. W marcu 2015 r. liczba kart zbliżeniowych  w Polsce wyniosła 14,6mln. Znaczący wpływ na dynamiczne upowszechnienie płatności zbliżeniowych w Polscemiało – oprócz ich szybkości i wygody – szerokie udostępnienie kart zbliżeniowych przez banki członkowskie Visa Europe oraz finansowany przez te banki program Kartą Visa zapłacisz wszędzie, który mocno wspierał instalację terminali zbliżeniowych u detalistów.

Sandra Alzetta, dyrektor zarządzająca ds. produktów podstawowych w Visa Europe, powiedziała:„Płatności zbliżeniowe rozwijają się w szybkim tempie i coraz więcej ludzi odkrywa płynące z nich korzyści, m.in. wygodę. Jest to trend ogólnoeuropejski – na całym kontynencie, w ciągu ostatnich 12 miesięcy, użytkownicy kart Visa wykonali ponad miliard transakcji zbliżeniowych. Popularność takich płatności będzie dalej rosnąć w przyszłości, wraz z upowszechnianiem się nowej generacji rozwiązań, gdzie prostota i wygoda płacenia staną się również istotnącechąurządzeń mobilnych i tzw. „technologii ubieralnych”(m.in. smartwatchy czy opasek zbliżeniowych)wykorzystujących technologię NFC. Jesteśmy dumni z tego, że przewodziliśmy procesowi wprowadzania płatności zbliżeniowych w Europie i że pozostajemy na czele, gdy sąone coraz bardziej powszechne”.