Jeszcze dwa miesiące temu otwarcie internetowego kanału sprzedaży dla dobrze prosperującej firmy mogło się wydawać ciekawym przedsięwzięciem. Perspektywą, którą warto eksplorować. Dziś, zbudowanie obecności w sieci może się okazać jedyną szansą na utrzymanie działalności. Taka zmiana wymuszona okolicznościami może okazać się przytłaczająca, zwłaszcza z perspektywy przedsiębiorców, którzy nie planowali wcześniej uruchamiania kanału internetowego. Muszą teraz podjąć wiele różnorakich decyzji, z których większość realnie zaważy na sukcesie przedsięwzięcia – począwszy od przemyślenia kanałów promocji, przez selekcję dostawcy witryny internetowej, a skończywszy na wyborze platformy sprzedażowej. Decyzji tyle, że nie mając wiedzy i bez wcześniejszego przygotowania trudno w ogóle ruszyć z miejsca.
Nie musi tak jednak być. Eksperci z OVHcloud podzielili całość procesu na 4 sensowne kroki, które w efekcie pomogą bezboleśnie zrealizować przesiadkę z off-line do on-line.

Krok 1. Zarejestruj domenę
Nazwa domeny to adres, który użytkownik Internetu wpisuje w swojej przeglądarce, żeby odwiedzić witrynę. Zanim wybierzesz nazwę domenową, musisz wybrać rejestratora. W tym celu musisz najpierw rozważyć koszty. Rejestratorzy często oferują bardzo tanie domeny. Kiedy jednak przyjrzysz się takiej ofercie nieco bliżej, może się okazać, że ceny po upływie dwóch lat stają się wyższe, niż u innych rejestratorów. Drugą rzeczą, którą warto wziąć pod uwagę, jest doświadczenie i reputacja rejestratora.
Teraz czas utworzyć nazwę domeny. Dzielą się one na trzy części: pierwsza „www”, jest niemal zawsze taka sama. Dalej następuje właściwa nazwa, na przykład „MojaWitrynaInternetowa”, czyli „rdzeń” Twojej domeny. Na końcu znajduje się rozszerzenie, na przykład „.com”, które określa domenę najwyższego poziomu (Top Level Domain, TLD).

Aby wybrać „rdzeń” domeny, postępuj według poniższych prostych zasad. Wybierz coś zwięzłego i prostego do zapamiętania, a także do wymówienia i wpisania. Unikaj symboli i myślników, które wprowadzają niepotrzebne komplikacje. Upewnij się też, czy wybrana nazwa nie narusza czyichś znaków towarowych albo czy nie jest już przez kogoś zarejestrowana.

Jeśli chodzi o TLD, możesz wybrać domenę tradycyjną, generyczną albo kod kraju. Tradycyjne TLD to oryginalne sufiksy domenowe, takie jak .com, .net i .org. Generyczne TLD (gTLD) wskazują konkretną branżę lub niszę, na przykład .blog, .agency lub .shop. Wreszcie TLD z kodem kraju (ccTLD) wskazują lokalizację geograficzną, na przykład .pl, .fr lub .us.

Pamiętaj, że koszt rejestracji nazwy domenowej zależy od tego, jak duży jest na nią popyt. Z reguły krótsze nazwy domenowe, które zawierają popularne frazy, mogą kosztować więcej niż dłuższe, mniej specyficzne nazwy domenowe.
Jeśli Twoja nazwa domenowa jest zajęta, możesz ewentualnie skontaktować się z obecnym właścicielem i zapytać, czy byłby skłonny ją odsprzedać. Możesz także dowiedzieć się, do kogo należy nazwa domenowa za pomocą narzędzia WHOIS lub sprawdzić, czy rdzeń domeny, którą chcesz zarejestrować, jest dostępny z inną domeną TLD.

Krok 2: Załóż biznesowy adres e-mail
Kiedy zarejestrujesz domenę biznesową, uzyskanie biznesowego adresu e-mail będzie znacznie łatwiejsze. Większość rejestratorów domen oferuje również rozwiązania e-mail począwszy od podstawowych pakietów dla użytkowników i przedsiębiorców indywidualnych do bardziej rozbudowanych propozycji dla małych i średnich firm.

Opcje e-mail rozciągają się od bardzo prostych rozwiązań poczty internetowej do bardziej zaawansowanych pakietów obejmujących zabezpieczony backup, dedykowany hosting oraz funkcje współpracy, takie jak współdzielone kontakty i kalendarze. Aby dokonać właściwego wyboru, zadaj sobie pytanie, czego oczekujesz? Czy potrzebujesz dostępu z poziomu smartfona? Czy będziesz musiał udostępniać kontakty i kalendarze członkom zespołu? Czy będziesz mógł łatwo przenieść istniejące wiadomości i kontakty do nowej usługi e-mail?
Bez względu na to, na jakie rozwiązanie się zdecydujesz, wybierz łatwy do zapamiętania, profesjonalny adres e-mail, który będziesz mógł zachować i wykorzystywać dopóty, dopóki będzie to potrzebne. Najczęściej stosowany format biznesowego adresu e-mail to twoje_nazwisko@twoja_domena.

Krok 3. Używaj mediów społecznościowych
Witryny społecznościowe, takie jak Facebook i Instagram, to doskonałe narzędzie dla przedsiębiorców i firm, pozwalające kontaktować się z klientami i kontrolować wizerunek w sieci. Czy trzeba dołączyć do wszystkich serwisów społecznościowych? Nie. Różne firmy mają różne potrzeby, więc zwykle najlepiej jest wybrać jeden lub dwa pasujące i trzymać się ich, regularnie dodając treści. Zwłaszcza na początku.
Jeśli nie masz jeszcze witryny internetowej, usługa przekierowywania pozwala połączyć Twoją domenę bezpośrednio z profilem w mediach społecznościowych. W ten sposób klienci mogą łatwiej Cię znaleźć, a Twój profil w social mediach wygląda bardziej profesjonalnie. Usługi przekierowywania są zwykle udostępniane przez rejestratorów domen.

Krok 4. Stwórz witrynę internetową
Spośród wszystkich kroków budowania obecności w sieci, tworzenie witryny internetowej stanowi największe wyzwanie. Inaczej niż jeszcze dekadę temu, zakładanie prostej witryny nie wymaga już specjalistycznych umiejętności ani zatrudniania profesjonalnego projektanta. Chcąc założyć i uruchomić witrynę w ciągu jednego lub dwóch dni, wystarczy, wykonać trzy poniższe czynności:

1. Wybierz dostawcę witryny. Jeśli chodzi o dostawcę witryny, do wyboru są setki opcji. Potrzebujesz doświadczonego, cieszącego się dobrą reputacją dostawcy, który zagwarantuje, że Twoja witryna będzie działać przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku, oraz zapewni kluczowe funkcje (np. narzędzia do zarządzania kontami, zdalny backup oraz mechanizmy bezpieczeństwa) za uczciwą cenę.

2. Wybierz plan hostingowy. Na pierwszy rzut oka wybieranie planu hostingowego wydaje się najbardziej skomplikowaną częścią tworzenia witryny. Cenniki różnią się w zależności od wielu czynników, takich jak ilość oferowanego miejsca na serwerze, dostępność i regularność automatycznych backupów oraz dostępność platform i technologii internetowych. Dodatkowo, oferty mogą się różnić także poziomem wbudowanych zabezpieczeń, poziomem oczekiwanego miesięcznego ruchu, a także dostępnością i jakością środków oraz usług bezpieczeństwa. W celu ułatwienia podjęcia decyzji, większość renomowanych dostawców witryn internetowych oferuje porady, które pomagają klientom wybrać plan odpowiedni do ich potrzeb.

3. Wybierz system zarządzania treścią (CMS). CMS to podstawowe oprogramowanie, które napędza witryny internetowe. Najpopularniejsze platformy to WordPress, Joomla! i Drupal – wszystkie są bezpłatne, a setki gotowych szablonów ułatwiają początkującym proces tworzenia witryn. Jeśli zdecydujesz się na WordPress, funkcja konfiguracji poprzez jedno kliknięcie pozwoli Ci automatycznie przeprowadzić instalację. Nadal trzeba będzie jednak wybrać i zainstalować szablon oraz dodać treść nowej witryny. Nie trzeba będzie natomiast zajmować się technicznymi aspektami budowania witryny. Jeśli później dojdziesz do wniosku, że potrzebujesz pomocy, możesz zatrudnić eksperta z zakresu projektowania witryn internetowych np. za pośrednictwem strony partnerskiej OVHcloud.

Pamiętaj, że kluczową sprawą jest stworzenie witryny, którą klienci będą mogli znaleźć. Duże wyszukiwarki są świetne, jeśli chodzi o znajdowanie nowych witryn i pokazywanie ich potencjalnym klientom. Możesz jednak zmaksymalizować szanse sukcesu poprzez zainstalowanie dodatku Search Engine Optimization (SEO) do WordPressa albo przeprowadzić proste badania słów kluczowych, aby dowiedzieć się, czego szukają potencjalni klienci. Optymalizacja witryny pod kątem dużych wyszukiwarek zajmuje trochę czasu, ale znacznie zwiększa to prawdopodobieństwo odnalezienia witryny przez potencjalnego klienta.

Teraz, kiedy Twoja witryna już działa, z pewnością wolałbyś, żeby tak pozostało. OVHcloud przygotowało też zbiór przystępnych informacji o podstawowych środkach bezpieczeństwa, które oferuje w celu ochrony Twojej witryny.