• Bardzo szybko rosnąca branża w Polsce, a także trudny i wymagający biznes.
• W 2017 roku wartość rynku cateringu dietetycznego wyniosła 650 mln zł;
dla porównania wartość dań gotowych sprzedawanych w sklepach była dwa razy większa – przekroczyła 1,3 mld złotych.
• W 2019 roku wartość tego rynku wzrosła do ok 1 mld złotych.
• Realna perspektywa podwojenia obrotów do końca dekady.
• Rynek cateringu dietetycznego w Polsce może osiągnąć szczyt wzrostu w 2025 roku.
• 60-70 zł za całodzienny, 5-daniowy zestaw gotowych, zdrowych i dobrze zbilansowanych posiłków, czyli ok. 2 tys. zł miesięcznie przestaje już być wysokim kosztem dla Polaków.
• Najpopularniejsza jest tzw. dieta optymalna (zwana także standardową, zbilansowaną itd.), którą zamawia szerokie grono klientów bez szczególnych problemów zdrowotnych czy wymagań żywieniowych; dla tych ludzi ważne jest zdrowe
i zbilansowane odżywianie, chodzą na siłownię, dużo pracują (zazwyczaj
w korporacji).
• Rośnie świadomość konsumentów.
• Silny trend na zdrowe odżywianie i zdrowy styl życia.
• Rosnący udział diet pudełkowych w rynku e-commerce zmienia obraz gospodarki.
• W innych krajach klienci mają znacznie bardziej ograniczone możliwości wyboru diet specjalnych i zróżnicowania kalorycznego .
• Polska stoi na czele rynku europejskiego.

Jak będzie rozwijał się biznes „diet pudełkowych?
Przypuszcza się, że Covid-19 przyspieszy konsolidację branży. Niektóre lokalne firmy już zawiesiły lub całkowicie zamknęły działalność. Inne walczą o klienta różnego typu promocjami i rabatami. Patrząc na aktualne oferty niektórych cateringów dietetycznych – są one już na granicy opłacalności.

Według Kukuła Healthy Food obronią się jedynie te firmy, które inwestowały w zakłady i które nie boją się pokazać klientom jak wygląda produkcja „od kuchni”, bo to potwierdza, że spełniają wszelkie standardy higieny i bezpieczeństwa. Niestety w Polsce mamy jedynie kilka takich firm. Teraz, jak nigdy wcześniej widać, iż w branży cateringu dietetycznego dobry marketing i ładna strona internetowa nie wystarczą. Na przykładzie Kukuła Healthy Food widać również, że nie niska cena jest wyznacznikiem sukcesu. Doszliśmy właśnie do momentu, w którym najistotniejszą wartością jest jakość oferowanych usług.

Jak pandemia Covid-19 wpłynęła na sprzedaż cateringu dietetycznego Kukuła Healthy Food?
W marcu mieliśmy standardową liczbę zamówień abonamentów (zestaw 5 posiłków dostarczanych pod wskazany adres). W pierwszej połowie kwietnia zaobserwowaliśmy niewielki spadek liczby abonamentów, na co na pewno m.in. miały wpływ Święta Wielkiej Nocy. Po świętach liczba zamówień ponownie zaczęła wzrastać. W maju powróciliśmy do poziomu zamówień z marca.

Silny trend wegetariański
Co dziesiąty badany zadeklarował, że jest wegetarianinem, a kolejne 10% respondentów planuje w tym roku wypróbować dietę wegetariańską.
4% respondentów już całkowicie wykluczyło ze swojego menu produkty pochodzenia zwierzęcego, a kolejne 5% planuje wypróbować dietę wegańską jeszcze w tym roku.
Ostatnie badania immunologów z Polskiej Akademii Nauk potwierdzają, że dieta wegetariańska wpływa korzystnie na działanie układu odpornościowego. Prawidłowo skomponowana dieta roślinna pomimo wyłączenia z niej produktów pochodzenia zwierzęcego jest w stanie dostarczyć wszystkich, niezbędnych składników odżywczych, witamin i mikroelementów, dlatego trend wegetariański będzie przybierał na sile.

Diety specjalistyczne
Polacy coraz bardziej są zainteresowani tzw. dietami specjalistycznymi jak dieta bezglutenowa, bez laktozy, czy całkowicie wykluczająca nabiał z posiłków. 13% respondentów wykluczyło już laktozę, a 6% całkowicie wyeliminowało nabiał z diety, posiłki bezglutenowe jada już 12% respondentów a kolejne 7% planuje wykluczyć nabiał z diety.

Rozwój vendingu
Według badania 60 % stara się zdrowo odżywiać na co dzień, co potwierdza, że Polacy zwracają uwagę na to, co jedzą i mają coraz większą wiedzę w tym temacie, dlatego coraz więcej osób oczekuje zdrowych posiłków również w siłowniach i miejscach pracy. (56% chce w tym roku zrzucić kilka kilogramów, 42% chce zbudować masę mięśniową)

Usługa vendingowa firmy Kukuła Healthy Food to możliwość zakupu pojedynczych posiłków. Jest dostępna w ponad 50 siłowniach na terenie całego kraju. Dzięki vendingowi klienci klubów fitness mogą zjeść zdrowy i dobrze zbilansowany posiłek zaraz po treningu. Skoro 46%

Polaków chciałoby skorzystać z diety pudełkowej to również doskonała okazja do wypróbowania pojedynczych dań z różnych programów dietetycznych dostępnych w ofercie Kukuła Healthy Food bez konieczności zamawiania całego, 5-daniowego zastawu jak w przypadku abonamentów.

Lunch box jako poszerzanie rynku i pozyskiwanie nowych klientów
Alternatywą dla osób, które nie chcą zamawiać całodziennych 5-daniowych zestawów,
a także dla tych co w pobliżu nie mają siłowni z automatem vendingowym jest oferta Lunch Box składająca się z 3 posiłków: danie obiadowe, deser na bazie jogurtu i zupa. Zestaw jest bardzo sycący więc deser może stanowić podwieczorek lub drugie śniadanie. To idealne rozwiązanie dla tych, którzy nie chcą cały dzień jeść „pudełek”, a zależy im, by mieć pod ręką zdrowy i dobrze zbilansowany posiłek. Oferta została wprowadzona podczas pandemii, jednak ze względu na duże zainteresowanie pozostała na stałe w ofercie. Tak duże zainteresowanie klientów Lunch boxem to znak, że Polacy chcą się zdrowo odżywiać i chcą korzystać z diety pudełkowej, co odzwierciedlają wyniki badania:
• 46% Polaków chciałoby skorzystać z diety pudełkowej.
• 60 % stara się zdrowo odżywiać na co dzień

Dieta pudełkowa dla dzieci – kolejny obszar, który będzie wzrastał
Rośnie zainteresowanie zestawami zdrowych i dobrze zbilansowanych posiłków dla dzieci.
Są tego dwa, bardzo skrajne powody:

1) Rodzice, którzy sami dbają o zdrowy styl życia, chcą we właściwy sposób nauczyć tego również swoje dzieci.
2) Rosnąca fala otyłości wśród dzieci powoduje, że rodzice szukają pomocy dla swoich dzieci u profesjonalistów.