Obecna na polskim rynku od ponad 20 lat, sieć Sephora cyfryzuje obszar HR i odnotowuje wzrost liczby kandydatów do pracy o 98 proc. Wicelider branży perfumeryjnej zastąpił papierowe operacje administracyjne rozwiązaniem SAP SuccessFactors, stanowiącym zestandaryzowany, chmurowy system obsługi pracowników i przeniósł rekrutację do świata online.

Według prognoz PMR Market Experts, w 2021 rynek kosmetyczny w Polsce zaliczy wzrost na poziomie 4,2 proc. rok do roku. Choć globalny kryzys zdrowotny odbił się na gospodarce, w tym sprzedaży produktów z obszaru „beauty”, to duże sieci perfumeryjne zwiększyły udziały w rynku. Jak podaje Euromonitor, do ponad 27 proc. wzrósł udział Sephory, która pozostaje wiceliderem swojej kategorii.

Obecnie spółka, będąca częścią grupy LVMH, posiada 2,600 sklepów i zatrudnia około 40 tys. osób w sklepach i biurach. Chcąc zmniejszyć obciążenie administracyjne kierowników perfumerii związane z rekrutacją 15 tys. nowych pracowników rocznie, Sephora postanowiła wdrożyć cyfrowy system zarządzania kapitałem ludzkim. Celem była poprawa doświadczeń pracowników i kandydatów, blokowana dotychczas przez rozbieżne procedury i analogowe procesy HR.

Za migracją do nowego środowiska przemawiała także potrzeba dostosowania procesów do wymogów każdego z 38 rynków, na których obecna jest Sephora. Rozwiązanie SAP umożliwiło wgląd w kluczowe wskaźniki efektywności w czasie rzeczywistym i podejmowanie bardziej świadomych, opartych na danych, decyzji personalnych. Priorytetem firmy było zapewnienie pracownikom cyfrowych doświadczeń i sprostanie oczekiwaniom młodego pokolenia, które podbija rynek pracy – do 2030 roku millenialsi mają stanowić ponad 70 proc. siły roboczej.

Sephora zainwestowała między innymi w budowę nowoczesnej strony kariery z ofertami pracy. W efekcie, w wyniku zamieszczania ogłoszeń na witrynie firmy i kanałach społecznościowych, sieć perfumerii odnotowała wzrost liczby kandydatów o 98 proc. Oparta na rozwiązaniach SAP SuccessFactors platforma MySephoraCareer umożliwia dostęp do szerokiego i nowoczesnego systemu zarządzania talentami.

– Szybko się rozwijamy i, co jest typowe dla sektora detalicznego, mamy dużą rotację pracowników. Modernizacja i zwiększenie wydajności działu kadr było jednym z naszych najpilniejszych wyzwań. Wcześniej kierownicy sklepów bazowali na CV wręczanych przez kandydatów odwiedzających perfumerię. Teraz, gdy ludzie mogą aplikować na wolne stanowiska online, istnieje znacznie większa pula talentów do wyboru – mówi Thomas Morabito, Global Vice President HRIS, Sephora.

Obecnie za pomocą MySephoraCareer na jedno ogłoszenie odpowiada 600 kandydatów, podczas gdy w przeszłości było to 10-20 osób. Implementacja SAP SuccessFactors dała także dostęp do danych osobowych i spraw kadrowych na urządzeniach mobilnych. Z poziomu smartfonu pracownicy mogą wyznaczać oraz śledzić osobiste cele, a także zarządzać swoimi danymi w systemie. Z kolei kierownicy sklepów nie tracą każdego tygodnia jednego dnia pracy na załatwianie formalności. Teraz wystarczy zaledwie 20 minut, by domknąć proces zatrudnienia na przykład nowego beauty konsultanta.

– Systemy do zarządzania kapitałem ludzkim w chmurze pomagają firmom usystematyzować usługi kadrowe oraz stanowią repozytorium danych osobowych. Odciążają także pracowników od mozolnych zadań administracyjnych i pozwalają spożytkować potencjał ludzki w innych obszarach działalności firmy. Dziś działy HR nie powinny skupiać się jedynie na obsadzaniu wolnych stanowisk, ale także budowaniu employee experience i zapewnieniu pracownikom zdrowego balansu pomiędzy różnego rodzaju aktywnościami oraz mentalnego komfortu. Cyfryzacja właśnie to umożliwia – mówi Katarzyna Rusek, Dyrektor HR, SAP Polska.