Rynek diet pudełkowych w Polsce stanowi fascynujący paradoks. Z jednej strony, ten segment branży jedzenia na wynos notuje ogromne wzrosty i przychody – wg. Money.pl czołowi gracze osiągają od 3 do 6 milionów PLN przychodu miesięcznie, a wartość całego rynku powoli zbliża się do 1 miliarda złotych. Potwierdza to Forbes, prognozując wartości rzędu 1.3 miliarda do końca roku 2020.

Z drugiej strony, jak wynika z badań zleconych przez Click2Eat instytutowi badawczemu Mobile Institute, rodzime diety pudełkowe cechuje niedopasowanie do oczekiwań rodaków wynikających z mało znanego faktu: znacząca grupa potencjalnych klientów diety pudełkowej korzysta z tej usługi nie dla diety, lecz dla wygody, smaku, ciekawości, lub z braku czasu na gotowanie. Osoby poszukujące takiej oferty to 54% całego rynku! Cytując za Forbes:

Pierwsi klienci cateringu dietetycznego zamawiali usługę ze względów zdrowotnych – dziś stanowią tylko 10% klientów. Drugą grupą były osoby aktywne, które chciały dbać o to, co jedzą. Obecnie najwięcej osób kupuje jednak usługi standard – kupują całą dietę dla wygody, bo nie mają czasu na gotowanie.

Szybkie tempo życia, nawał obowiązków w pracy oraz domu i chęć spędzania wolnego czasu w sposób zgoła odmienny od kuchni są na tyle popularne, że aż 69% Polek i Polaków deklaruje chęć cyklicznego zamawiania jedzenia na wiele dni z rzędu. Popularne usługi i aplikacje (Uber Eats, Pyszne, Pizzaportal, itd) nie zapewniają jeszcze takich możliwości, a tradycyjne diety pudełkowe są często porzucane z racji braku smaku i monotonii dań.

Jednocześnie, użytkownicy zgłaszają, że po maksymalnie 3 miesiącach zmieniają dostawcę diety pudełkowej w celu urozmaicenia posiłków. 53% Polaków wskazała, że jedzenie jest dla nich przede wszystkim przyjemnością (Badanie Kantara Food 360).

Problemy braku różnorodności potraw oraz smaku jak dotąd stara się pokryć polski startup Click2Eat. Spółka wprowadza na rynek diety pudełkowe dostarczane przez restauracje. Wszystkie dania przyrządzane są przez szefów kuchni, a w ramach kulinarnych podróży uczestnicy zachęcani są do częstych zmian restauracji i poznawania kolejnych kuchni świata. Start usługi przewidziano na połowę obecnego roku w województwie łódzkim. Następnym etapem będzie ekspansja na województwo mazowieckie, w szczególności Warszawę i okolice. Etap 3 to ekspansja ogólnopolska.

Trwająca jeszcze epidemia koronawirusa COVID-19 ma swój wpływ także na branże diet pudełkowych.. Redakcja interaktywnie.com donosi, że w marcu 2020 roku liczba zawartych transakcji w Polsce w segmencie „jedzenie z dowozem” wzrosła o 17%. Z powodu zamkniętych lokali, coraz więcej restauracji otwiera się na dowóz produktów do klienta, a trwające długo utrudnienia w zakupach i duża ilość promocji skłoniły nas do zamawiania jedzenia z dostawą pod drzwi (szczególnie bezkontaktową).

Jak wygląda przyszłość firm oraz klientów diet pudełkowych w Polsce? Jeśli obecne trendy się utrzymają (a na to wygląda, bowiem nie zachwiała nimi nawet światowa pandemia), coraz więcej osób zdecyduje się na optymalizację czasu za pomocą dostaw gotowego jedzenia. Jest to z pewnością jedna z opcji odzyskania czasu dla siebie, przyjaciół i rodziny w świecie, w którym tempo życie nieustannie rośnie. Czy wystarczająca – to już czas pokaże.