Przy sądzie polubownym Ultima RATIO. wystartowało właśnie centrum mediacji online. Oferuje program ochrony kupujących, będący doskonałym rozwiązaniem dla sklepów prowadzących sprzedaż internetową. Zakłada, że spory z kupującymi rozstrzygać będą niezależni mediatorzy sądowi a składanie skarg odbywać się będzie w witrynach sklepów. Honorową mediatorką i ambasadorką Centrum jest Joanna Jabłczyńska, radca prawny i jednocześnie znana aktorka.
Podobne programy ochrony kupujących już od dawna działają na największych platformach handlowych, takich jak Amazon czy Allegro. W sklepach internetowych były jednak do tej pory niedostępne. W rezultacie klienci często wybierali właśnie platformy, bo tam czuli się pewniej. Nowy program Ultima RATIO ma to zmienić. Pomysłodawcy proponują jeden system zgłaszania problemów i mediacje online. Centrum jest już wpisane do rejestru UOKiK i notyfikowane Komisji Europejskiej.
Sklepy uczestniczące w programie instalują na swojej stronie widget Ultima RATIO. Pozwala to ich klientom składać skargi dotyczące zakupów. Podobnie jak w przypadku platform handlowych, problemów nie zgłasza się sprzedającemu. Klienci zgłaszają je wyspecjalizowanej jednostce, która posiada narzędzia do ich szybkiego załatwiania. Rozmowa przebiega „pod okiem” tej jednostki a sprzedający jest „tylko” stroną postępowania. Mediatorami w takiej e-mediacji są notariusze, adwokaci, radcowie prawni i inne osoby posiadając wykształcenie prawnicze.
-„Wielu z nas doświadczyło nieraz sytuacji, kiedy produkt nie działa a sklep nie przyjmuje do wiadomości naszych argumentów. Klienci czują się wówczas rozgoryczeni i bezsilni. Oliwy do ognia dolewają żmudne i czasochłonne procedury, prowadzone przez inspekcje handlowe, rzeczników konsumentów czy sądy. W tym kontekście pojawienie się Centrum e-mediacji Ultima RATIO jest dla klientów wspaniałą wiadomością. Pozwoli zgłaszać problem przez internet, a jeżeli strony nie dojdą do porozumienia – spory w kilka dni rozwiążą doświadczeni mediatorzy sądowi. Internet stanie się dzięki temu bardziej bezpiecznym i przyjaznym dla wszystkich miejscem – mówi Joanna Jabłczyńska, radca prawny, honorowa mediatorka i ambasadorka Centrum e-mediacji Ultima RATIO.
Podobnie jak w przypadku platformach handlowych, i tutaj sklep powinien zastosować się do przedstawionej przez mediatora propozycji. Jeżeli tego nie zrobi, Centrum może zerwać współpracę.
-„Aby zaoferować klientom program ochrony kupujących, sklep powinien wykupić miesięczny abonament w wysokości od 199 złotych netto. Myślę, że to nieduży wydatek, w zamian za który klienci otrzymują komfort psychiczny i wysokie bezpieczeństwo prawne. Już pierwsze testy potwierdziły, że rozwiązanie korzystnie wpływa na sprzedaż. Łagodzi bowiem niepokój klientów będących o krok od zrobienia zakupów. Co więcej, pozwala sklepom ograniczyć odpływ kupujących na duże platformy handlowe. Aktualnie klient, mając do wyboru: kupić dany produkt w sklepie lub na platformie, najczęściej decyduje się na to drugie rozwiązanie. Tam czuje się bezpieczniej. Dzięki naszemu programowi jest szansa, by to zmienić” – mówi Robert Szczepanek, pomysłodawca rozwiązania, prezes zarządu Causa Finita S.A., operatora Centrum.
Ultima RATIO., Pierwszy Elektroniczny Sąd Polubowny działa od 3 lat przy Stowarzyszeniu Notariuszy RP i rozstrzyga sprawy wyłącznie online. Nie ma konieczności stawiania się gdziekolwiek czy fizycznego dopełniania jakichkolwiek formalności – wszystkie czynności można wykonać bez wychodzenia z domu czy biura, o dowolnej porze. Arbitrami Ultima Ratio są notariusze, adwokaci i radcowie prawni. Mają na wydanie wyroku statutowo 3 tygodnie, choć jak pokazuje praktyka średni czas, jaki upływa od złożenia pozwu do rozstrzygnięcia sprawy, to 19 dni. To zdecydowanie krócej niż gdyby spór został skierowany do sądu powszechnego, gdzie postępowania potrafią ciągnąć się miesiącami, a niekiedy nawet latami.