Castorama Polska – lider w branży home improvement – we współpracy z firmą Strix, zakończył początkowy etap wdrażania technologii headless w sklepie internetowym. To pierwszy tego typu projekt zrealizowany w Polsce dla klienta z tej kategorii. Dzięki wdrożeniu udało się przyspieszyć czas ładowania strony do 1,8 sekundy.

Castorama.pl to jeden z największych sklepów internetowych w Polsce, obsługujący bardzo duży ruch (nawet 7 mln sesji w skali miesiąca, kwiecień 2019). Z tego powodu klient potrzebował rozwiązania, które mimo takiego obciążenia w sklepie, zapewni odpowiednią szybkość ładowania się strony i sprosta oczekiwaniom współczesnych konsumentów. Aby rozwiązać problem naszego klienta, zaproponowaliśmy mu zastosowanie modelu headless.

– E-commerce jest dziedziną bardzo konkurencyjną. Naszym celem zawsze było dostarczanie najlepszego doświadczenia dla klienta, by jak najszybciej mógł dotrzeć do produktów i dokonać zakupów. Ze względu na duży ruch w sklepie oraz bardzo skomplikowaną architekturę serwisu, z uwagą przyglądaliśmy się i analizowaliśmy możliwości zaimplementowania frameworka Vue.js W końcu zdecydowaliśmy się na headless, który w niedalekiej przyszłości będzie już standardem dla największych graczy e-commerce – podkreśla Tomasz Stefanowski, Service WWW Development Manager, Castorama Polska.

Czym jest headless w e-commerce
Headless rozdziela frontend (część, która jest prezentowana użytkownikowi) i backend (technologia za warstwą prezentacji, która sprawia, że ​​wszystko działa) platformy sprzedażowej na osobne elementy. Innymi słowy, to co widzimy, wchodząc na stronę (warstwa wizualna), jest niezależne od platformy e-commerce, czyli od systemów zarządzania zamówieniami, płatności czy zarządzania informacją produktową (np. Magento w przypadku Castoramy).

Headless przede wszystkim poprawia czas ładowania się serwisu, umożliwiając stworzenie bardziej wydajnego sklepu internetowego. Użytkownik znacznie szybciej dostaje wyniki np. w momencie zmiany filtrów wyszukiwania w poszczególnych kategoriach produktów (dawniej strona za każdym razem się przeładowywała, wydłużając czas oczekiwania). Zwiększenie szybkości działania sklepu przekłada się automatycznie na zwiększenie satysfakcji klientów i liczby zakupów, czyli daje wzrost konwersji.
Ponadto headless ułatwia dokonywanie aktualizacji i zmian bez wpływu na backend.
Umożliwia więcej opcji eksperymentowania i lepszą personalizację (UX). Możemy prowadzić testy A/B, lepiej dostosować treści do użytkownika i rozbudowywać funkcjonalność serwisu, nie angażując do tego backendu.

Efekty wdrożenia
Projekt dla Castorama.pl to pierwsze wdrożenie tego rozwiązania w branży DIY & Home Improvement w Polsce. Dzięki wdrożeniu szybkość ładowania się strony sklepu znacznie wzrosła. Obecnie strona wczytuje się się strony wg GTMetrix wynosi 1,8 sekundy (dane za październik 2019). Udało się również obniżyć wagę strony oraz liczbę zapytań do bazy danych. Szybkość ładowania strony zdobyła także 97 na 100 punktów w warunkach testowych (Google Page Speed Insights).

– Obecnie pracujemy nad dalszym rozwijaniem technologii headless na stronie sklepu. Już niebawem Castorama.pl będzie mogła zapewnić swoim klientom jeszcze lepsze doświadczenie zakupowe – dodaje Borys Skraba, CEO w Strix.