Nawet jedna czwarta budżetu firmy. Tyle właśnie 85% managerów i dyrektorów planuje zainwestować w projekty transformacji cyfrowej w 2018 roku, według badań przeprowadzonych przez Forbes na zlecenie firmy Dell.

Inwestycje te mają na celu zwiększenie rentowności, zauważane aż w 80% firm, w których działania związane z transformacją cyfrową są już zaawansowane. Te dane pochodzą z kolei z badań firmy SAP.

Powyższe statystyki są jedynie wycinkiem powszechnie dostępnych badań, wskazujących, że transformacja cyfrowa jest znaczącym trendem ekonomicznym. Rośnie też liczba przedsiębiorstw dostrzegających w tych trendach konkretne możliwości biznesowe i podejmujących znaczne wysiłki, aby je wykorzystać.

Pomimo tego, że fala transformacji cyfrowej dotarła już do wielu gałęzi przemysłu, daleko jej jeszcze do fazy szczytowej. Im wcześniej biznes nauczy się jak na niej płynąć, tym większa szansa, że przełoży się ona na konkretne wyniki finansowe.

Ścieżka transformacji cyfrowej jest inna dla każdej firmy, jednak zawsze pojawiają się na niej elementy odkrywania nowych terytoriów działalności i twórczego burzenia dotychczasowych modeli biznesowych.

W najbardziej skutecznych strategiach transformacji cyfrowej eksperci widzą jeden wspólny element: oparcie ich na partnerstwach z innowacyjnymi specjalistami z zakresu technologii, którzy pomagają cyfryzować kluczowe procesy biznesowe oraz potraktować niepewności i niejednoznaczności transformacji cyfrowej jako okazje, a nie zagrożenia.

O sukcesie tych partnerstw przesądza natomiast przywództwo – zdecydowane współdziałanie liderów po obu stronach, rozgrywające się na trzech polach.

Obie strony nieustannie się uczą
W tradycyjnym modelu współpracy klient definiuje cele i angażuje partnera, aby je realizował zgodnie z ustalonym planem.
W projektach transformacji cyfrowej natomiast kształtowanie rynku i sprzyjających warunków jest nie mniej ważne niż dostarczane rozwiązania technologiczne. Takie przedsięwzięcia wymagają twórczego, nowatorskiego podejścia, które nie zaistnieje, jeśli Klient patrzy na partnerstwo jedynie pod kątem wypełniania luk kompetencyjnych. Konieczna jest tu zmiana nastawienia i myślenie w kategoriach łączenia talentów Klienta i Partnera oraz dawania im przestrzeni do współdziałania, aby odkrywać i wymyślać na nowo innowacyjne modele biznesowe.

W rezultacie przedsiębiorstwa chcące skutecznie przeprowadzić transformację cyfrową swojego biznesu włączają firmy partnerskie w ten proces na każdym jego etapie, zaczynając od strategii, przez stawianie celów operacyjnych, aż po samą egzekucję i implementację.
Z drugiej strony, jeśli Partner chce naprawdę pomóc Klientowi, musi w pierwszej kolejności zrozumieć organizację Klienta, i to nie tylko z punktu widzenia technologii, ale również jej celów, kultury organizacyjnej, otoczenia zewnętrznego czy możliwości i oczekiwań jej pracowników.

Warto jednak pamiętać, że nikt nie zna organizacji Klienta tak dobrze, jak jej liderzy. W procesie transformacji mają oni krytyczne zadanie wobec Partnerów – muszą być otwarci na ich wnioski, sugestie i pomysły, aby na ich podstawie podejmować decyzje dla własnej firmy. Najskuteczniejsi liderzy wiedzą, że sukces partnerstwa zależy w dużej mierze od okazanego partnerowi zaufania, a więc transparentności w kwestii procesów i wyzwań występujących w ich firmie oraz ułatwienia mu poznania organizacji od podszewki.

Obie strony są szybkie i zdecydowane w działaniu
Są takie momenty cyklu życia biznesu, kiedy warto na chwilę zwolnić i poczekać na rozwój wypadków. Transformacja cyfrowa zdecydowanie nie należy do takich momentów.

Ci, którzy są pełni obaw, ostrożni i wstrzemięźliwi, ryzykują przespanie momentu transformacji cyfrowej, oddając pole swojej konkurencji. Szybcy i odważni mogą natomiast chwilowo naruszyć swój model biznesowy, ale tylko po to, żeby wyjść z procesu silniejsi.
Partnerzy transformacji cyfrowej działają szybko – gotowi do poszerzania swoich kompetencji, tworzenia planów projektu i dostarczania kluczowych części produktów, niejednokrotnie przekraczając przy tym oczekiwania Klienta. Często też przewidują jego wymagania, takie, które dopiero się pojawią, dzięki dobrej znajomości jego wewnętrznych priorytetów i dużej świadomości rynku, a nawet nadchodzących zmian regulacyjnych. Dobry partner technologiczny jest w stanie wziąć pod uwagę wszystkie te elementy i właściwie je zaadresować, będąc zawsze o krok dalej, samodzielnie je identyfikując i proponując finalne rozwiązanie oraz plan wdrożenia go.

Aby odnieść sukces, Klient powinien nie tylko doceniać i wspierać proaktywne podejście swojego partnera. Kluczowi interesariusze muszą też być ambasadorami zmiany wewnątrz organizacji. Każdy, kto miał do czynienia z zarządzaniem zmianą, wie doskonale, że zwłaszcza w dużych strukturach z pewnością pojawi się opór materii. Zmiana modelu biznesowego, nawet realizowana w ramach przemyślanej i starannie przygotowanej strategii, jest znacznym wstrząsem i na początku drogi nie ma co liczyć na jej dobre przyjęcie, a czasem nawet akceptację ze strony wszystkich zainteresowanych.

Osiąganie widocznych rezultatów transformacji cyfrowej wymaga jednak czegoś więcej, niż tylko proaktywnej postawy i szybkości w działaniu. Skuteczne przetłumaczenie analiz i planów na konkretne działania oraz zdobycie przychylności i wsparcia całej organizacji nie powiedzie się na pewno bez komunikacji.

Autor:
Paweł Jakubik, Dyrektor ds. Transformacji Cyfrowej w Chmurze, polski oddział Microsoft.