Zespół naukowców z Uniwersytetu w Maastricht przeanalizował zachowania konsumentów związane ze zmianami wystroju sklepów. Badanie potwierdza, że wyjątkowa i atrakcyjna atmosfera w miejscu sprzedaży, np. świąteczne dekoracje i muzyka, pozytywnie wpływają na decyzje zakupowe konsumentów. Ile pieniędzy wydamy w danym sklepie zależy również od tego, czy przyszliśmy z zamiarem kupna czegoś konkretnego i czy ktoś nam towarzyszy.

Naukowcy sugerują, że efekt zmiany otoczenia może być różnie nasilony w zależności od sektora – mniejszy w przypadku supermarketów, gdzie zazwyczaj dokonujemy zakupu zgodnie z wcześniejszymi założeniami, a większy w handlu detalicznym, który sprzyja spontanicznym zakupom.

– Wystrój sklepu odgrywa szczególną rolę w okresie przedświątecznym. Poszukując prezentów dla bliskich, bardzo często nie posiadamy sprecyzowanych planów, licząc na pomysł podsunięty np. przez sprzedawcę. Często towarzyszy nam ktoś z rodziny lub przyjaciół. Oznacza to, że wszystkie trzy czynniki stymulujące zakupy działają równocześnie, zwiększając naszą skłonność do poniesienia wydatku i potęgując zyski sklepów – wyjaśnia dr Bram Foubert ze Szkoły Ekonomii i Biznesu Uniwersytetu w Maastricht.