Nadchodzi świąteczny szczyt – najgorętszy okres zakupowy w roku – zapowiadający się intensywniej niż w ubiegłych latach. Niemal 80 proc. sklepów internetowych oczekuje wyższych wyników sprzedaży, niż podczas zeszłorocznego okresu świątecznego. Ponadto, tegoroczny kalendarz sprawił, że rynek miał do czynienia z wyjątkowo późnym Black Friday i Cyber Monday, które przypadły odpowiednio na 29 listopada i 2 grudnia. To właśnie krótszy odstęp pomiędzy tymi akcjami wyprzedażowymi, a świętami, zapowiada bardziej wzmożony grudniowy szczyt e-zakupów, niż wynikałoby z samego rozwoju rynku.

Zakupy online… w ostatniej chwili
Polacy bardzo często odkładają kupno prezentów świątecznych na ostatnią chwilę. Według przeprowadzonego rok temu badania Deloitte, są na tym polu w niechlubnej czołówce wśród europejskich krajów – ponad 20 proc. organizuje się w okresie 15 – 24 grudnia. To czas, w którym rośnie ryzyko otrzymania przesyłki po terminie, a to właśnie zakupy przez internet są popularniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Już 62 proc. polskich internautów dokonuje zakupów online, a 26 proc. z nich robi to na zagranicznych serwisach.

Liczby te będą tylko rosły – Polska jest 13. najszybciej rozwijającym się rynkiem e-commerce na świecie, a kupowanie za granicą to domena głównie ludzi młodych (15-24 lat). Oprócz niższej ceny (73 proc. badanych), do zakupów na zagranicznych serwisach skłania szeroka oferta (49 proc.) oraz dostępność produktów, których nie ma w Polsce (47 proc.). Najczęstszy wybór to sklepy w Chinach, które słyną ze znacznie tańszych, a także często niespotykanych na naszym rynku produktów. Popularne są także platformy niemieckie, brytyjskie i amerykańskie, gdzie niejednokrotnie można wyszukać markowe produkty elektroniczne w atrakcyjnej cenie.

Unikalny prezent, ekspresowe tempo doręczenia
– W tym roku obciążenie dla firm kurierskich w okresie przedświątecznym szykuje się większe niż w poprzednich latach. Aby mieć pewność, że prezent dotrze na czas, warto planując świąteczne zakupy, wybrać sklep współpracujący z partnerem oferującym ekspresowe usługi kurierskie – mówi Tomasz Buraś, Dyrektor Zarządzający DHL Express Poland – Takie przesyłki na terenie Unii Europejskiej, DHL Express dostarcza nawet następnego dnia roboczego. Planując zakupy np. z Chin, należy założyć doręczenie po 2-3 dniach.

Same sklepy e-commerce również podkreślają ogromne znaczenie sprawnej dostawy przesyłek. Z danych DHL Express1 wynika, że niemal połowa uważa ją za klucz do udanego sezonu świątecznych zakupów e-commerce.