Na rynku kurierskim rozpoczyna się właśnie świąteczny szczyt paczkowy. Już pod koniec listopada rośnie liczba zamówień w sklepach internetowych i przybywa paczek w sieci kurierskiej. Jak co roku eksperci DPD Polska radzą konsumentom i e-sklepom, co zrobić, aby wszystkie przesyłki trafiły pod choinkę na czas.

Po „czarnym” piątku”, czyli dniu tradycyjnych w krajach anglosaskich i coraz popularniejszych w Polsce promocji i wyprzedaży poprzedzających adwent, kurierzy i sklepy internetowe zaczynają mierzyć się z największym wyzwaniem logistycznym roku – świątecznym szczytem paczkowym. W ciągu dwóch tygodni poprzedzających Wigilię średnie dzienne wolumeny przesyłek są większe nawet o 50% niż w pozostałej części roku. Według badań firmy doradczej Deloitte „Zakupy Świąteczne 2016”, polskie rodziny wydadzą na tegoroczne prezenty pod choinkę średnio 1121 zł, czyli 5% więcej niż rok temu, a 37% tych pieniędzy zostanie wydane w sklepach internetowych.

– Bożonarodzeniowe szczyty są wyjątkowe, bo rozciągnięte w czasie. To już nie jeden, dwa dni, jak w przypadku coraz popularniejszego u nas „cyberponiedziałku”, ale długi okres wytężonej pracy całych zespołów firm kurierskich. Jak co roku już w połowie listopada przestawiamy się na przedświąteczne procedury – mówi Rafał Nawłoka, Prezes Zarządu DPD Polska.

Firma DPD Polska na czas szczytu paczkowego zwiększa zatrudnienie, m.in. w magazynach, contact center oraz na stanowiskach kurierów. Paczki będą doręczane również we wszystkie soboty grudnia. Co więcej, w tym okresie spółka wykracza poza rynkowy standard i udostępnia nadawcom możliwość wysyłania paczek w weekendy z dostawą w najbliższy poniedziałek po nich następujący. To idealna propozycja dla wysyłających, którzy chcą zrealizować wszystkie otrzymane zamówienia w tym gorącym okresie.

Poradnik dla e-sklepów

Doświadczenia ostatnich lat pozwoliły wypracować standardy działania w przypadkach wzmożonej aktywności handlowej. Przypominamy o kilku podstawowych czynnościach.

1.   Warto wyraźnie zaznaczyć na platformie sprzedażowej e-sklepu produkty, których nie ma na magazynie (które wymagają dłuższego czasu dostawy)

2.   Być może należy rozważyć zatrudnienie na okres przedświąteczny dodatkowych pracowników.

3.   Polecaj klientom korzystanie z śledzenia przesyłek oraz innych usług wspomagających proces dostarczenia paczki do adresata (np. DPD Predict).

4.   Umieść na swojej witrynie komunikat z poradą o dokonaniu zakupów odpowiednio wcześniej przed świętami. Zaznacz termin, po którym nie będą przyjmowane nowe zamówienia.

Zastosowanie się do powyższych wskazówek zwiększy prawdopodobieństwo, że przesyłki dotrą na czas i we właściwe miejsce, w dobrym stanie i bez niepotrzebnych emocji związanych z ewentualnymi opóźnieniami.