Według informacji firmy Datix ponad 61 proc. wdrożeń systemu ERP trwało dłużej, niż planowano. Co więcej, 71,1 proc. wdrożeń statystycznie przekracza planowany budżet. Już po wdrożeniu większość (dokładnie 67 proc.) dochodzi do wniosku, że potrzebują systemu bardziej dopasowanego do ich potrzeb i branży, w której działają.
– Potrzeba wdrożenia systemu informatycznego wypływa z chęci usprawnienia procesów biznesowych i poprawy wydajności. Dlatego dobry dostawca IT będzie dążył do wnikliwego poznania i zrozumienia potrzeb firmy, pytając o strukturę, zasoby i organizację przedsiębiorstwa, planowane cele i potencjalne przeszkody przy wdrożeniu – wskazuje Michał Guzek, CEO firmy Hicron.
Podkreśla, że system ERP powinien być traktowany jak żywy organizm, który zmienia się w zależności od potrzeb i sytuacji biznesowej, co należy uwzględnić jeszcze przed wdrożeniem – W planowaniu działań szczególnie ceniona jest rozwaga: dostawca, który obiecuje błyskawiczne wdrożenie wielu elementów, może mieć kłopoty z wywiązaniem się z umowy – podkreśla Michał Guzek. – Bardziej racjonalne jest rozłożenie projektu na kilka faz, co będzie miało mniejszy wpływ na firmę i jej bieżące działania. Elementem wdrażania systemu ERP w organizacji jest także zmiana filozofii działania całej firmy.
– Ten proces zaczyna się od wnikliwej identyfikacji i zaplanowania obszarów wymagających optymalizacji: słabych punktów, potrzeb planów rozwoju przedsiębiorstwa. Częstym błędem jest wdrażanie złożonego narzędzia, w którym pokładane są nadzieje niemal samoistnego uporządkowania funkcjonowania firmy, bez uwzględnienia potrzeb użytkowników końcowych, czy odpowiedniej metodologii – mówi Michał Guzek.
– Strategię zmian warto przeprowadzić metodą małych kroków. Wskazanie najbardziej newralgicznych obszarów pomoże w sprawnym przeprowadzeniu tego procesu; dodatkowo unikniemy sytuacji, kiedy nagłe wprowadzenie wielu modyfikacji sparaliżuje większość procesów.
Firmy jednak odnotowują duże zyski z wdrożenia tego typu systemów. Nowoczesny system ERP pozwala ustalić stany magazynowe z dokładnością nawet do 97 proc. Dzięki uporządkowaniu procedur biznesowych, system ERP pozwala zredukować czas od przyjęcia zamówienia do wysyłki nawet o 23 proc.