Ograniczanie funkcji kamer dozorowych w sklepach jedynie do zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony przed kradzieżą asortymentu to podejście znacznie ograniczające potencjał, jaki tkwi w dobrej jakości urządzeniach IP.
Systemy nadzoru wizyjnego pełnią dziś w sektorze handlu dodatkową funkcję, która polega na wspieraniu sprzedaży. Umożliwiają poznanie i analizę zachowania klientów w sklepie, co pozwala na stymulowanie procesów wpływających na podejmowanie decyzji zakupowych.
Kamery IP pomagają także dostosować rozplanowanie ekspozycji sklepu do preferencji klientów, podnieść efektywność pracy personelu i usprawniać obsługę klienta. Dane dostarczane przez sieciowe systemy wizyjne handlowcy mogą wykorzystać do analizy statystyk w czasie rzeczywistym i odpowiedniego reagowania.
Aplikacja zintegrowana z kamerami sieciowymi firmy Axis może zostać użyta do zobrazowania najbardziej popularnych tras, które wybierają klienci podczas przechodzenia przez sklep. Przepływ kupujących po obiekcie jest śledzony przez kamery IP i wyświetlany personelowi przy użyciu obrazu wyznaczającego główne ścieżki wybierane przez klientów. Te dane mogą być następnie wykorzystane do podjęcia decyzji, gdzie powinny być umieszczone najpopularniejsze produkty tak, aby klienci mieli zapewniony do nich łatwy dostęp.
Analiza map cieplnych pozwala zebrać cenne wskazówki przydatne do poprawy aranżacji sklepu. Wizualizacja „gorących stref” z najczęstszą aktywnością klientów umożliwia zaplanowanie efektywnych kampanii promocyjnych. Z kolei zidentyfikowanie „zimnych” pozwala określić, jak zmiana rozplanowania sklepu może wpłynąć na płynność ruchu klientów. Poznając zainteresowania klientów, sprzedawca może optymalizować rozmieszczenie produktów, dobrać strategię marketingową oraz sposoby prowadzonej sprzedaży – mówi Agata Majkucińska, Key Account Manager Axis Communications, producenta sieciowych systemów nadzoru wizyjnego.
W zintegrowanym sieciowym systemie wizyjnym, łączącym analizę danych z wielu źródeł, można też porównać przepływ ruchu i statystyki prezentacji produktu. Dodatkową korzyścią jest obserwacja reakcji klientów na różne formy rozmieszczenia i eksponowania produktów. Systemy nadzoru mogą także monitorować liczbę wizyt zakończonych transakcją w stosunku do liczby osób, które nie dokonały zakupów (wskaźnik „conversion rate”).