Polski Standard Płatności i firma DXC Technology wdrożą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich technologię wykorzystywaną przez polski system płatności mobilnych BLIK. To pierwszy przypadek, kiedy ta stworzona w Polsce technologia płatności zostanie zaimplementowana w innym kraju.

BLIK jest już powszechnym sposobem płatności dla wielu Polaków i z każdym rokiem staje się coraz popularniejszy. Tylko w pierwszym kwartale br. polscy użytkownicy zrealizowali BLIKIEM blisko 40 milionów transakcji. Według danych Narodowego Banku Polskiego pod koniec ubiegłego roku BLIK był wykorzystywany do zakupów w internecie częściej niż karty płatnicze.
– Rosnąca popularność, przede wszystkim dzięki wygodzie i bezpieczeństwu, a także możliwości dalszego rozwijania BLIKA są doceniane i dostrzegane nie tylko w Polsce. Dzięki temu, że rozwiązanie zostało sprawdzone i zyskało uznanie wśród klientów w Polsce, można z powodzeniem prezentować je w innych krajach, gdzie tworzone są nowoczesne systemy płatności mobilnych. W efekcie eksport polskiej technologii za granicę był kwestią czasu – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Technologia użyta w płatnościach BLIKIEM zostanie wykorzystana do stworzenia rozwiązania płatniczego za usługi publiczne w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Firma DXC Technology, która od początku wspiera Polski Standard Płatności przy tworzeniu i rozwijaniu BLIKA w Polsce, udostępni rozwiązanie w ramach eksportu technologii.
– Nasz klient w Zjednoczonych Emiratach Arabskich chce wykorzystywać tę technologię do obsługi płatności za usługi publiczne. Warunkiem korzystania z platformy będzie posiadanie dowodu tożsamości i rachunku bankowego w Emiratach. Po zakończonym wdrożeniu platformy płatności kartowych i bezkartowych oraz dołączeniu wszystkich członków platformy – wydawców, agentów rozliczeniowych, punktów sprzedających powiązane usługi – nastąpi produkcyjne uruchomienie systemu, które zaplanowane jest na rok 2020 – mówi Łukasz Buczko, członek zarządu DXC Technology Polska.

Rozwiązanie będzie udostępnione klientom jako część aplikacji bankowości mobilnej istniejących banków lub dedykowanej aplikacji. Sam proces płatniczy będzie definiowany identycznie jak w BLIKU w Polsce, jako transfer wartości pieniężnej pomiędzy stronami bez użycia instrumentu karty płatniczej.

– Gdyby nie było BLIKA w Polsce, to stworzenie takiej platformy na jakimkolwiek rynku byłoby znacznie trudniejsze. Jesteśmy przekonani, że sprawdzony model biznesowy systemu płatniczego zda egzamin również w innym otoczeniu rynkowym – podkreśla Dariusz Mazurkiewicz.

DTC Technology, jako partner Polskiego Standardu Płatności i firma globalna, stworzyła długookresowy plan eksportu polskiej technologii. W Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartowała w otwartym przetargu, w którym okazała się lepsza niż inne międzynarodowe propozycje.
– Wierzę, że po sukcesie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich inne kraje w tej okolicy też zdecydują się na wprowadzenie polskiej technologii. Pod względem nakładów inwestycyjnych ten projekt jest dość łatwy do skalowania – wyjaśnia Łukasz Buczko.

BLIK staje się coraz popularniejszy w płatnościach mobilnych dzięki swojemu user experience. Szybkość, prostota, łatwość to kluczowe korzyści istotne dla użytkowników bankowości mobilnej. BLIK w sposób unikalny łączy wygodę z bezpieczeństwem wykonywania płatności.

W pierwszym kwartale 2019 roku użytkownicy BLIKA zrealizowali prawie 40 milionów transakcji. To blisko 3 razy tyle co rok temu (14 mln.). Trzy na cztery transakcje BLIKIEM to zakupy w internecie, wzrosty widać także w pozostałych kanałach. Rok do roku aż o 400 proc. zwiększyła się liczba płatności w terminalach płatniczych, o 250 proc. więcej było przelewów na numer telefonu BLIK.