W ubiegłym tygodniu nasza redakcja miała przyjemność uczestniczyć na konferencji poświęconej technologiom płatniczym w handlu detalicznym. Konferencja „Payment technologies: Supply and demand in retail“ powiązana jest z targami Cartes Secure Connexions, które w tym roku odbędą się 19-21 listopada 2013 r. i jest przedsmakiem tego wydarzenia.
Wystąpieniem otwierającym konferencję była prelekcja Alexandra Rolfe’a, Managing Directora w Payments Cards and Mobile (PCM), poświęcona nowym technologiom płatności za produkty w handlu detalicznym. Podczas tej prelekcji przedstawiono wyniki sondażu, który miał sprawdzić czy cele detalistów i kupców są wyrównane z dostawcami technologii i usług dla konsumentów. Szczególnie w centrum uwagi pojawiły się nowe technologie, takie jak karty bezstykowe, płatności NFC (Near Field Communication – komunikacja bliskiego zasięgu), QR-kody, wartości dodane usług mobilnych oraz mobilne terminale POS (MPOS). Wśród ciekawych wyników tych badań warto przedstawić, że:
- Klienci wybrali karty bezdotykowe jako najlepsze rozwiązanie podczas zakupów oraz technologię NFC. Warto w tym miejscu zaznaczyć że tradycyjne karty płatnicze w ciągu najbliższych 5 lat wciąż nie stracą na swojej popularności.
- Branża detalistów uznała że najistotniejsze w ciągu najbliższych 3-5 lat będą karty bezdotykowe i stykowe,natomiast QR kody okażą się najmniej ważne.
- We wszystkich sektorach handlu za najbardziej bezpieczne zostały uznane karty tradycyjne, za najmniej bezpieczne QR kody i pasek magnetyczny w mobile POS
- Technologia płatności mobile POS została oceniona jako niezwykle znacząca dla rynku POS, ale poziom zaufania do takiej formy płatności wśród kupców i klientów jest bardzo różny i typowy przy wprowadzaniu nowinek technologicznych.
Kolejnym z prelegentów był Guillaume z l’Echangeur który opowiedział na temat trendów w technologii, które można wykorzystać w retailu i w punktach sprzedaży. Ciekawe było również wystąpienie Vincenta Berga z Think&Go NFC, który opowiedział na temat zakupów w systemie NFC które łączą efektywne zarządzanie informacjami z e-commerce w środowisku fizycznym czyli sklepie. Takie rozwiązanie umożliwia na przykład dopasowanie oferty i promocji do indywidualnych potrzeb kupującego.
Po zakończonej konferencji mieliśmy okazje zobaczyć i przetestować pierwszy na świecie market cały w technologii NFC należący do grupy Casino. Niezbędne do realizacji takich zakupów jest posiadanie smartfonu z funkcją NFC . Wystarczy zbliżyć telefon do odpowiedniego odbiornika ustawionego przy produkcie aby dodać go do koszyka. W ten sposób można również zakupić produkty na wagę, aczkolwiek cały asortyment sklepu nie jest jeszcze dostępny. Następnie z takim „koszykiem“ podchodzimy do kasy aby w szybki sposób zapłacić za produkty. Dla osób ceniących czas to rozwiązanie idealne. Aplikacja działa obecnie w iOS ale planowane jest rychłe uruchomienie jej również na system Android i Windows.
Kolejną atrakcja przygotowaną przez organizatora były odwiedziny w showroomie firmy Echangeur (działającej w ramach grupy Laser) która opracowuje innowacyjne produkty, z zastosowaniem w handlu detalicznym. Spośród przedstawionych zabawek, najciekawsza okazała się multimedialna witryna sklepowa która wśród wszystkich zebranych wywołała spore łał. Ciekawy był również multimedialny stół (coś w rodzaju dużego tabletu) dla branży ubezpieczeń, który bardzo czytelnie i pięknie wizualnie obrazował możliwości, wielkość składek i korzyści z poszczególnych rodzajów ubezpieczeń.
Cartes Secure Connexions jest jednym z największych na świecie wydarzeń poświęconych bezpiecznym rozwiązaniom dla systemów płatniczych i mobilnych. Impreza jest realizowana od 27 lat, zawsze w listopadzie w Paryżu, dawno zyskała miano kultowej stając się wydarzeniem numer jeden w swojej branży. Co roku Cartes to ponad 450 wystawców oraz 140 konferencji prezentującymi doświadczenie międzynarodowych ekspertów. Wydarzenie odwiedza ponad 20 000 osób z 137 krajów, które przyjeżdzają aby odkrywać najnowsze trendy i innowacje w obszarze płatności mobilnych, NFC, biometryki oraz M2M. Tematem przewodnim tegorocznej edycji Cartes jest „Building trust in mobile life“.