Jesteśmy świadkami dokonujących się zmian behawioralnych konsumentów i interakcji zakupowych. Powszechne zagrożenie zdrowia i życia wywołane rozprzestrzenianiem się wirusa Covid-19 wpłynęło na przyspieszenie rozwoju płatności bezgotówkowych, cyfrowych potwierdzeń płatności, jak i samej transakcji w postaci eParagonu. Wdrożenie elektronicznych paragonów jest nie tylko kolejnym elementem cyfryzacji polskiej gospodarki, ale przede wszystkim dużym udogodnieniem dla detalistów oraz samych konsumentów.

Zarówno konsumenci, jak i detaliści oczekują coraz większych innowacji, które zapewnią im bezpieczeństwo, udogodnienia procesowe, transparentność i wymierne – w tym materialne – korzyści. Bezkontaktowa obsługa transakcji (“touchless check-out”), propagowana przez stronę rządową i przedstawicieli rynku, może wkrótce stać się powszechnym standardem i zaspokoić oczekiwania obu stron.

– Platforma Detalistów, współpracując ściśle z przedsiębiorcami, wdraża kompleksowe rozwiązanie, dzięki któremu każdy sprzedawca będzie mógł wydawać elektroniczny dowód zakupu na urządzenie mobilne konsumenta już od sierpnia br. eParagon w tej postaci nie tylko spełni kluczowe oczekiwania przedsiębiorców, ale będzie również gwarantować prywatność, a jego wydanie będzie dobrowolne i niezależne od metody płatności – mówi Cezary Pierzan, Prezes Platformy Detalistów.

Korzyści dla detalistów
Korzyści płynące z transformacji cyfrowej w handlu, m.in. wystawiania eParagonów, pozwolą już wkrótce nie tylko na minimalizowanie ryzyka potencjalnych zakażeń poprzez ograniczenie fizycznego kontaktu pomiędzy sprzedawcą a klientem do minimum, ale także na obniżenie kosztów operacyjnych, podnoszenie jakości usług i usprawnienia procesu sprzedaży, zwiększenie transparentności transakcji czy ułatwienie obsługi posprzedażowej klientów. Obecnie w Polsce drukujemy rocznie ponad 12 miliardów paragonów, co w przeliczeniu oznacza zużycie ponad 600 000 kg papieru. Wdrożenie usługi eParagonów przyniesie detalistom znaczne oszczędności związane z dotychczasową obsługą wydruków.

Korzyści dla konsumentów

Dobrowolny, powszechny dostęp do cyfrowego dowodu zakupu ułatwi również życie zainteresowanych konsumentów. Wykorzystanie smartfona w roli portfela jest dziś – dla istotnej części konsumentów – naturalnym sposobem nabywania produktów i płacenia za usługi. Urządzenia mobilne mogą być bezpiecznym i wydajnym repozytorium oraz nośnikiem różnych danych, które w tej chwili rozproszone są na wielu, często fizycznych nośnikach. Paragony papierowe są kłopotliwe dla kupujących – łatwo je zgubić czy zniszczyć. eParagon zapewni znacznie większą trwałość dowodów zakupu oraz łatwość ich gromadzenia i wyszukiwania np. pod kątem analizy wydatków, reklamacji czy zwrotów.

Wprowadzenie eParagonu wpłynie również korzystnie na ograniczenie tzw. „szarej strefy”, która – jak szacuje FROB – powoduje straty budżetu państwa na poziomie 5-10 mld zł rocznie.