Fałszywe, negatywne opinie to jedna z największych plag dręczących sprzedaż internetową. Nie tylko podważają zaufanie konsumentów, a więc fundament zakupów w internecie, ale również mogą powodować straty finansowe. Jaki typ ludzi zamieszcza fałszywe opinie w Internecie? Na to pytanie mogą odpowiedzieć wyniki sondażu przeprowadzonego przez Trusted Shops, firmę oferującą gwarancję zwrotu pieniędzy klientom sklepów internetowych.

„Bestiariusz” został przygotowany na podstawie ankiety przeprowadzonej w Niemczech przez ośrodek YouGov. Jedynie 3 proc. spośród 2 tys. respondentów przyznało się do umieszczenia fejkowych opinii w internecie. Cztery procent respondentów zapowiedziało, że w okresie świątecznym napisze fałszywą opinię. Dziesięć procent uczestników ankiety wciąż nie jest pewnych, czy zaburzą atmosferę radosnego konsumpcjonizmu w tygodniach poprzedzających Święta i wystawią nieprawdziwe opinie w internecie.

Trolle na szczycie listy fejków

Jaki motyw mają ludzie, którzy psują system oceniania poprzez wystawianie fałszywych opinii? Aby przybliżyć nieco to zjawisko, firma Trusted Shops, bazując na swoim doświadczeniu w zarządzaniu opiniami klientów, wyodrębniła cztery typy osób piszących fałszywe opinie: „ego-maniacy”, „cyfrowi Rambo”, „śmieszki” i „trolle”. Ci ostatni okazali się najczęstszymi autorami fałszywych opinii o produktach i usługach (35 proc.). Drugie miejsce wywalczyli cyfrowi Rambo (26 proc.). Na trzeciej pozycji znaleźli się podbudowujący ego (20 proc.), nieznacznie wyprzedzając śmieszków (19 proc.).

Sztuczna inteligencja pomoże położyć kres pladze fejków

Konsumenci i przedsiębiorcy nie są bezbronni w walce z fałszywymi opiniami. Istnieją sposoby, aby ograniczyć ich liczbę. Ponieważ sklepy otrzymują tysiące opinii, ich ręczna kontrola nie jest możliwa.

„Trusted Shops przy weryfikacji opinii zdaje się m.in. na sztuczną inteligencję. Pomaga nam zidentyfikować fałszywe opinie” — mówi Daniel Feyler, ekspert ds. sztucznej inteligencji w firmie Trusted Shops. „Sztuczna inteligencja potrafi jednak o wiele więcej. Z jej pomocą możemy skompresować opinie niezliczonej liczby klientów, by wyciągnąć z nich najważniejsze elementy. Mając taką wiedzę, firmy mogą podejmować lepsze decyzje”.

EGO-MANIACY

Tworzę fejki, więc jestem. Ego-maniacy poprawiają sobie niską samoocenę, pisząc chełpliwe i aroganckie fałszywe opinie w sieci.

TROLLE

Trolle to osoby, których pasją jest jątrzenie. Do wszystkiego dorzucą swoje trzy grosze. Czy to media społecznościowe czy strony służące do wystawiania ocen — trolle głośno wygłaszają swoje sądy w każdym zakątku internetu.

ŚMIESZKI

Ile razy rozśmieszyły nas ich fejkowe opinie… Hmm, chyba nigdy. Dla śmieszków cały internet to jedna wielka scena, na której wystawiają swoje komedie. Są zabawni tylko we własnym mniemaniu.

CYFROWI RAMBO

Gdzie nie ma sędziego, tam nie ma kata. Dla cyfrowych Rambo internet jest jak Dziki Zachód — strzelają z armat do wróbli i zostawiają za sobą spaloną ziemię.