Nowa usługa z rodziny Cisco Collaboration usprawnia wymianę pomysłów i realizację zadań wymagających współdziałania wielu osób.
Firmy z różnych branż korzystające z usługi Cisco Spark zauważają jej istony wpływ na uproszczenie komunikacji i usprawnienie współpracy zarówno wewnątrz firmy, pomiędzy pracownikami, jak również z podmiotami zewnętrznymi – partnerami czy klientami. Pierwsza wersja usługi została zaprezentowana podczas Cisco Collaboration Summit w listopadzie 2014 roku pod nazwą „Project Squared” i od tamtej pory była udoskonalana w oparciu o opinie użytkowników, czego efektem jest aktualnie dostępna wersja Cisco Spark.
Cisco Spark tworzy bezpieczną, wirtualną przestrzeń, w której zespoły pracowników mogą współpracować niezależnie od lokalizacji i wykorzystywanych urządzeń. Wystarczy pobrać z AppStore czy Google Play aplikację Cisco Spark lub uruchomić ją w przeglądarce by każdy pracownik współpracującego zespołu mógł w bezpieczny sposób wymianiać informacje, współdzielić i przeglądać pliki lub widok ekranu oraz inicjować wieloosobowe tele- i wideokonferencje.
A ponieważ Cisco Spark tworzy jedną wirtualną przestrzeń, gdzie przechowywane są wszystkie pliki, dokumenty i informacje o podejmowanych decyzjach, a także zapisy wirtualnych spotkań, czatów lub rozmów wideo, pracownicy mają pełny dostęp do informacji o danym projekcie, co zwiększa wydajność ich pracy.
Od czasu wprowadzenia Cisco Spark w listopadzie 2014 roku (wówczas pod nazwą „Project Squared”) Cisco zebrało i przeanalizowało ogromną liczbę informacji pochodzących od użytkowników.
Opierając się na wynikach tych analiz, do Cisco Spark wprowadzone zostały następujące zmiany i rozszerzenia:
• Funkcja Room Moderation: Użytkownicy mogą monitorować kto zaprasza inne osoby (lub usuwa zaproszenie) do wirtualnego pokoju spotkań. Daje to dodatkową warstwę kontroli uzupełniającą istniejące mechanizmy szyfrowania wymienianych treści w trybie end-to-end.
• Ułatwione zarządzanie: Administratorzy mogą umożliwić użytkownikom logowanie w trybie jednokrotnej identyfikacji SSO (Single Sign On). Pozwala to m.in. na określanie praw dostępu w oparciu o zdefiniowaną rolę użytkownika, generowanie raportów o wykorzystaniu systemu itd. Partnerzy Cisco już rozpoczęli testowe wdrożenia systemu zarządzania kontami użytkowników umożliwiającego wykorzystanie możliwości jakie oferuje Cisco Spark.
• Integracja kalendarza: Użytkownicy mogą jednym kliknięciem tworzyć nowy wirtualny pokój spotkań na podstawie dowolnego zaproszenia zapisanego w kalendarzu. Każdy może więc utworzyć wirtualną przestrzeń roboczą, która pozwala na współdzielenie pomysłów i treści przed, w czasie i po zorganizowanym spotkaniu.
• Nowy klient dla Windows: Nowy moduł klienckiego oprogramowania dla Windows zapewnia szybszy niż dotąd dostęp do treści na urządzeniach pracujących pod kontrolą tego systemu, a także automatycznie generuje powiadomienia i komunikaty nawet wtedy, gdy oprogramowanie Cisco Spark nie zostało uruchomione na komputerze.
• Rozszerzone funkcje obsługi wirtualnych spotkań: Użytkownicy przeglądarki Firefox mogą obecnie współdzielić pliki wideo i ekrany bez konieczności instalacji dodatkowych wtyczek. Wszyscy użytkownicy mogą jednocześnie przeglądać filmy wideo i współdzielić obrazy wyświetlane na ekranach komputerów.
• Większa liczba obsługiwanych języków narodowych: Rozszerzona została lista obsługiwanych przez Cisco Spark języków. Obecnie obejmuje ona: angielski (brytyjski i amerykański), chiński (uproszczony i tradycyjny), duński, francuski, hiszpański (Ameryka Łacińska i Hiszpania), holenderski, indonezyjski, japoński, koreański, niemiecki, norweski, polski, portugalski (Brazylia), rosyjski, szwedzki, turecki i włoski.
Użytkownicy indywidualni mogą zarejestrować się i bezpłatnie korzystać z następującego zestawu funkcji Cisco Spark: przesyłania wiadomości w trybie 1:1 lub w ramach utworzonej grupy użytkowników, współdzielenia plików, wideorozmów w trybie 1:1 oraz wirtualnych spotkań maks. 3 osób z możliwością współdzielenia ekranów i mobilnego kalendarza. System umożliwia integrację indywidualnych książek adresowych, samoobsługę w trybie online, a także zapewnia szyfrowanie przesyłanych treści w trybie end-to-end.