Według badań, dziewięciu z dziesięciu właścicieli małych firm na rynkach rozwijających się nie przyjmuje płatności elektronicznych[1]. Dlaczego? Przejście na płatności cyfrowe nie zawsze jest proste, a ich przetwarzanie wymaga odpowiedniego sprzętu, dodatkowych akcesoriów i konfiguracji.

Teraz się to zmieni. Visa Tap to Phone umożliwia przekształcenie każdego urządzenia wyposażone w system Android i technologię NFC w mobilny punkt sprzedaży lub urządzenie przyjmujące płatności. Sprzedający muszą jedynie pobrać aplikację i mogą od razu przyjmować płatności zbliżeniowe w sposób bezpieczny, bezdotykowy i wygodny.

Visa Tap Phone jest już dostępna w 15 krajach, w tym w Polsce, a w 2021 roku ma zostać uruchomiona także w USA. Jak zawsze w takiej sytuacji, poprzedziły to testy i pilotażowe wdrożenia. Co ciekawe pierwsza w Europie transakcja z wykorzystaniem funkcji Tap to Phone na smartfonie, bez konieczności stosowania osobnego czytnika kart czy urządzenia do autoryzacji płatności, została przeprowadzona 23 grudnia 2019 r. w Warszawie. Rozwiązanie to, opracowane wspólnie przez Visa, Samsung i PayCore, zostało pilotażowo wdrożone w Polsce. Następnie MYPINPAD, światowy lider technologii bezpiecznego uwierzytelniania dla rozwiązań płatniczych, ogłosił w sierpniu 2020 r. nowe strategiczne partnerstwo zawarte z EVO Payments, Inc., do której należy eService.

Przedsiębiorcy, którzy już mieli okazję skorzystać z Tap to Phone, bardzo sobie chwalą tę technologię. – Tap to Phone docenili nasi klienci, którym zależało na przestrzeganiu zasad higieny podczas płacenia. Nam pozwoliło za to zrezygnować ze specjalnego i drogiego sprzętu, przez co koszty prowadzenia naszej działalności zmalały – mówi Frankie Chen, stylistka i właścicielka Senze Studio, obsługiwanego przez Hong Leong Bank Malaysia.

Swoją opinią podzieliła także Lucía Ramirez z Lucy Make Up w Trujillo w Perú: Teraz klienci po prostu zbliżają swoje karty do mojego telefonu z aplikacją mobilną, nie potrzebuję terminala. Co więcej, używając tej technologii do płacenia czują się bezpiecznie, bo w ten sposób nie muszą mieć gotówki. Dzięki tej metodzie płatności wszyscy jesteśmy bezpieczni.

– Klienci zawsze są zaciekawieni i pod wrażeniem, kiedy przyjmujemy płatności, nie używając niczego innego poza naszym telefonem – mówi Karla Avila, założycielka Extenclip, która używa Tap to Phone w Kostaryce. – Tap to Phone jest pomocne nie tylko przy sprzedaży w sklepie. Używamy tej aplikacji także przy dostawach, dzięki czemu klienci mogą zostać w domu i płacić kartami zbliżeniowo, dopiero kiedy zamówienie do nich dotrze – to wzbudza zaufanie do naszej marki – dodaje przedsiębiorczyni.

Na świecie są dwa miliardy urządzeń z systemem Android [2] i 180 milionów mikrofirm i małych sprzedawców. Dlatego aplikacja Tap to Phone ma ogromny potencjał dla handlu w “nowej normalności”, w której płatności nie wymagające dotykania terminala stają się coraz powszechniejsze.

Visa podjęła także działania skierowane do producentów urządzeń, deweloperów oprogramowania, sprzedawców i agentów rozliczeniowych. Dzięki nim mogą oni w prostszy sposób budować rozwiązania, które umożliwiają użytkownikom korzystanie z Tap to Phone i które spełniają jednocześnie wysokie standardy bezpieczeństwa Visa. Program certyfikacji Visa Ready dla rozwiązania Tap to Phone wyposaża ich w wiedzę i dokumentację pozwalającą uruchomić i wyskalować technologię w kilka godzin.

Tap to Phone cieszy się dużym zainteresowaniem na całym świecie. Aplikacja jest często wdrażana na rynkach, na których płatności zbliżeniowe są już szeroko rozpowszechnione, w tym między innymi w Polsce, ale też w Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Ukrainie, Turcji, Białorusi, Rumunii, Kostaryce, Nowej Zelandii i Malezji.

W zeszłym roku liczba sprzedawców korzystających z Tap to Phone wzrosła o 200%, a na całym świecie istnieją miliony firm, które mogą odnieść korzyści z jej wdrożenia. Pokazuje to, że sprzedawcy, firmy i konsumenci zaczynają wykorzystywać potencjał płatności cyfrowych na niespotykaną dotąd skalę.