Technologie wirtualne to tak zwany temat rzeka, który trudno podsumować w kilku zdaniach czy w ogóle go zamknąć. Środowisko jest bardzo dynamiczne i nieustannie się zmienia, nowe pomysły i rozwiązania wciąż na nowo reorganizują świat technologii. Niewątpliwie, aby być na bieżąco, trzeba trzymać rękę na pulsie. Wysiłek może jednak przynieść znaczące korzyści, bo sam VR potrafi oczarować nawet największych sceptyków.

Dlaczego więc VR jest wart uwagi podczas planowania budżetu? W dużym skrócie:

Generuje szum wśród liderów opinii
Technologie wirtualne nie dotarły jeszcze pod każdą „strzechę” i prawdopodobnie chwilę im to zajmie. Na ten moment przyciągają uwagę przede wszystkim osób młodych, nowoczesnych, zorientowanych w nowinkach. Czyż nie przypomina to opisu współczesnych liderów opinii?
Zaciekawieni wizją nowego doświadczenia pofatygują się oni do centrum handlowego, żeby zobaczyć kampanię z użyciem VR. Co ważniejsze, nie zachowają tego doświadczania tylko dla siebie. Media społecznościowe, blogi i inne wewnętrzne kanały komunikacji zwykle nie pozostają obojętne na innowacyjne pomysły i ciekawe doświadczenia.

Nawet jeśli nie wszyscy będą mogli zobaczyć naszą kampanię, szansa, że o niej usłyszą, jest znacznie większa niż w przypadku typowej reklamy. Ci, którzy sami doświadczą przejażdżki w wirtualnych saniach albo zobaczą statek UFO nad zbliżającym się autobusem, z pewnością
przekują naszą kampanię w anegdotkę opowiadaną znajomym. Co może być lepsze niż konsument wychwalający markę…?

Trudno go „przeoczyć”
Tradycyjny przekaz reklamowy jest coraz bardziej przewidywalny. Wszyscy orientują się już mniej więcej, co mogą zrobić w domu w czasie przerwy reklamowej. Omijanie banerów reklamowych w sieci stało się właściwie automatyczną funkcją każdego szanującego się internauty.

W walce o uwagę konsumenta można dostrzec coraz więcej desperacji i prób zastawiania „pułapek” na potencjalnego odbiorcę. Wirtualna rzeczywistość zmienia rozłożenie akcentów. Nie musi bazować już na zaciekawieniu generowanym przez inny przekaz – sama intryguje i uwodzi. Konsument samodzielnie decyduje o założeniu gogli i dobrowolnie poświęca swoją uwagę na treść w nich wyświetlaną.

Doświadczeniu towarzyszą pozytywne emocje, a to dodatkowo sprzyja zapamiętaniu przekazu i tworzy asocjację między marką a poczuciem zadowolenia.

Jest na fali
Wiele ciekawych akcji i kampanii promocyjnych boryka się z ograniczeniami związanymi z przestrzenią i odległością. Możemy zorganizować ciekawy pokaz i zaprosić na niego konsumentów, pytanie tylko, ilu spośród nich będzie mogło i chciało w nim uczestniczyć… Pomysł kampanii opartej na aplikacji dostępnej na smartfon sprawia, że staje się on znacznie bardziej dostępny, a konsumenci gotowi są pobrać ją, choćby z ciekawości.

Z punktu widzenia agencji marketingowych budowaniu VR-owych kampanii sprzyja fakt, że firmy technologiczne starają się obecnie tworzyć spójne ekosystemy smartfonowego VR-u. Giganty robią wszystko, aby kolejne premiery nie przeszły bez odpowiedniego szumu. Coraz liczniejsze akcje sprawiają, że świadomość istnienia tej technologii powoli zaczyna przebijać się nie tylko do geeków, leczy także pozostałych członków społeczeństwa. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że aby doświadczyć wirtualnej rzeczywistości, wystarczy ich własny smartfon i tekturowe pudełko…

Daje szansę, aby „czytać” konsumenta
Połącznie VR-u z urządzeniami pomiarowymi pozwala na zebranie dodatkowych informacji o użytkowniku. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom możemy między innymi monitorować puls oraz pracę serca konsumenta doświadczającego VR-owej przygody. Przekłada się to na informacje o ogólnym sukcesie i wydźwięku kampanii. Sama obserwacja reakcji konsumentów na konkretny produkt czy funkcjonalności może w pewnym stopniu pozwolić na przewidywanie jej popularności i szans przyciągnięcia kupców. Jeśli użytkownik długo nie ściąga gogli i ciągle wraca do jednej z funkcji naszego produktu, możemy wnioskować, że jest ona istotna i warto dodatkowo ją wyeksponować.

Tym samym nawet pojedyncze przemyślane akcje z udziałem VR-u mogą nieść ze sobą istotny z punktu widzenia dalszego sukcesu kampanii feedback.

Pełny raport o wykorzystaniu VR w biznesie można ściągnąć za pomocą linka: http://www.isa-ndg.com/raport_vr/