Rosnąca świadomość ekologiczna i propagowanie wiedzy dotyczącej nietolerancji żywieniowych sprawiły, że Polacy z roku na rok uważniej podchodzą do analizy koszyka zakupowego. Coraz większa dostępność produktów fit powoduje, że nawet osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze zdrowym odżywaniem, chętniej sięgają po artykuły, które pomagają w utrzymaniu zbilansowanej diety. W okresie marzec-czerwiec br. na naszych listach zakupowych dużą popularnością cieszyły się produkty bez cukru (+24,02% r/r), tłuszczu (+34,93 r/r) czy zamienniki mięsa (+32,10% r/r). Z danych Listonic wynika również, że im bliżej lata i wakacyjnych urlopów, tym częściej użytkownicy aplikacji komponują swoje listy zakupowe w oparciu o założenia popularnych diet (marzec-czerwiec +40,98% r/r), z których największym powodzeniem cieszy się dieta dr Dąbrowskiej.
Rosnąca świadomość dotycząca szkodliwości konserwantów i wpływu chemicznych dodatków dodawanych do żywności na zdrowie sprawia, że Polacy znacznie uważniej analizują składy produktów i czytają etykiety na opakowaniach. Coraz częściej sprawdzamy również wartości odżywcze oraz śledzimy zawartość kaloryczną kupowanych artykułów spożywczych. Trend ten widoczny jest szczególnie latem, gdy zaczynamy przygotowania do wakacji i postanawiamy zawalczyć o naszą wymarzoną sylwetkę. Odzwierciedlają to nasze wybory zakupowe. Jak wskazują najnowsze dane Listonic, w pierwszym tygodniu lipca szczególną popularnością cieszyły się produkty bez cukru (+17,26% r/r), bez glutenu (+15,68% r/r) czy zamienniki mięsa (+24,11% r/r).
– Co roku w sezonie wiosenno-letnim, gdy z każdej strony jesteśmy atakowani fit-wyzwaniami i przygotowaniami związanymi z wakacyjną sylwetką, obserwujemy zwiększone zainteresowanie produktami wege, z mniejszą ilością cukru, bez glutenu i tłuszczu. Rynek polskich i zagranicznych producentów, którzy dostarczają zdrową żywność cały czas się rozwija, a to co dotychczas było można kupić jedynie w wyspecjalizowanych sklepach, zaczyna być powszechnie dostępne i często staje się produktem pierwszej potrzeby. Coraz więcej sieci handlowych wprowadza swoje własne marki i artykuły, a producenci artykułów spożywczych propagują bardziej zrównoważone zamienniki – podkreśla Małgorzata Olczak, Client Success Manager w Listonic.
Zainteresowanie zdrowymi produktami rośnie z roku na rok – w okresie marzec-czerwiec br. artykuły spożywcze z kategorii fit były dodawane do list zakupów o 23,57% częściej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Podobnie artykuły bez tłuszczu (+34,93 r/r), bez glutenu (+20,24% r/r) oraz zamienniki mięsa (+32,10% r/r).
Perspektywa zbliżających się wakacji skutkuje też co roku wzrostem zainteresowania różnego rodzaju dietami. Z analiz Listonic wynika, że w okresie marzec-czerwiec br. powstało o 40,98% więcej list zakupowych zatytułowanych „dieta” niż w analogicznym okresie 2020 roku. Największy wzrost liczby dietetycznych list odnotowano w kwietniu (+64,56% r/r), a wśród użytkowników aplikacji najpopularniejsze są m.in. dieta kopenhaska, ketogeniczna, norweska, dr Dąbrowskiej oraz Dukana.