Eksperci EY policzyli, że rynek inwestycji na rynku nieruchomości komercyjnych (sektor biurowy, handlowy i magazynowy) w Polsce w ub. roku osiągnął wartość 3,1 mld EUR – jest to drugi najlepszy wynik od rekordowego 2006 r. Największa aktywność inwestorów dotyczyła biur i magazynów.

Ożywienie dotyczy też rynku nieruchomości handlowych. Mimo że największe centra handlowe powstają w dużych aglomeracjach, zainteresowaniem inwestorów cieszą się też mniejsze miasta, takie jak Leszno, Kalisz czy Zielona Góra. W minionym roku oddano w Polsce do użytku 450 tys. m2 powierzchni handlowej. Największe inwestycje, których zakończenie budowy planowane jest na lata 2015-2016, to Galeria Posnania w Poznaniu, Zielone Arkady w Bydgoszczy, Tarasy Zamkowe w Lublinie i Sukcesja w Łodzi.

„Obecnie na tym rynku możemy mówić o kilku trendach. Deweloperzy nadal inwestują w mniejszych i średniej wielkości miastach. Z drugiej strony powstają niewielkie centra handlowo-usługowe do 5000 m2. Jeśli chodzi o istniejące duże centra, to tutaj utrzymuje się trend ich rozbudowy i unowocześniania. Rosną części rozrywkowe centrów handlowych, które mają przyciągnąć więcej klientów, szczególnie tych, którzy wolą zakupy przez internet. Zauważalne jest również przenikanie się rynku zakupów internetowych z tradycyjnym, powstaje coraz więcej tzw. pop-up stores, czyli sklepów otwieranych tylko na pewien czas, oferujących marki znane dotychczas wyłącznie z internetu” – mówiła PAP Anna Kicińska, lider Grupy Doradztwa Nieruchomości EY w regionie CSE (Europy centralnej i południowej).