Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBRE, firmę doradczą w sektorze nieruchomości komercyjnych, obecnie w Europie w budowie znajduje się rekordowa ilość powierzchni handlowych, bo aż 11,9 miliona mkw. Stanowi to 50% wzrost w ujęciu rocznym w porównaniu do 2012 roku, kiedy w budowie było 7,2 miliona mkw. W Polsce powstaje obecnie 750.467 mkw nowoczesnych powierzchni handlowych.
Całkowita podaż powierzchni handlowych w Polsce w wynosi 9,3 miliona metrów kwadratowych w 420 obiektach. Ponad połowa powierzchni zlokalizowana jest w największych polskich aglomeracjach: w Warszawie (1,4 miliona mkw w 42 centrach), w Katowicach (1,03 miliona mkw), w Trójmieście (blisko 620.000 mkw), we Wrocławiu (540.000 mkw), w Łodzi i Poznaniu (po 510.000 mkw) oraz Krakowie (495.000 mkw). Nowoczesne powierzchnie handlowe w przeważającej mierze zlokalizowane są w centrach handlowych, ale także w parkach handlowych i centrach outletowych. Trójmiasto posiada najwyższe nasycenie powierzchniami handlowymi, wskaźnik ten wynosi 500 mkw na 1.000 mieszkańców. Wśród dużych miast najniższy wskaźnik notowany jest w aglomeracji krakowskiej – 250 mkw/1.000 mieszkańców. Średnie nasycenie dla ośmiu aglomeracji wynosi 413 mkw/1.000 mieszkańców, a uwzględniając powierzchnie aktualnie w budowie, jest to 444 mkw/1.000 mieszkańców.
“Na ogół rynek uznaje się za nasycony, jeżeli wskaźnik wynosi 750 mkw na każdy tysiąc mieszkańców. Warto jednak pamiętać, że każde miasto jest osobnym przypadkiem i oprócz tradycyjnych powierzchni handlowych, są także nisze rynkowe, które są w stanie pomieścić takie projekty jak parki handlowe, centra handlowe czy centra specjalistyczne. W siedmiu największych polskich aglomeracjach odsetek wolnych powierzchni jest stosunkowo niewielki i waha się w granicach od 1,6% w aglomeracji katowickiej do 4,5% w Krakowie. Wolne powierzchnie znajdują się zazwyczaj w mniej atrakcyjnych obiektach, podczas gdy w centrach handlowych najwyższej jakości nie ma dostępnych miejsc” powiedziała Beata Kokeli, senior director, Dział Powierzchni Handlowych, CBRE w Polsce.
W 2012 roku odnotowano gwałtowny wzrost liczby niewielkich centrów i parków handlowych o powierzchni nie przekraczającej 5.000 mkw, jak np. budowane przez Czerwoną Torebkę, Dekadę i Budrem. Ponadto rośnie też liczba centrów outletowych – w marcu 2012 roku otwarty został Factory Outlet Annopol, ukończone zostały także Szczecin Outlet Park i Ptak Outlet w Rzgowie koło Łódzi.
“Spośród wszystkich polskich aglomeracji warszawski rynek powierzchni handlowych pozostaje jednym z najmniej nasyconych – wskaźnik nasycenia wynosi 443 mkw na 1.000 mieszkańców. W pierwszej połowie 2013 roku, dzięki ukończeniu trzech obiektów, podaż nowych powierzchni wzrosła o blisko 40.000 mkw, a kolejne 5.300 mkw zostanie oddane do użytku w październiku, po ukończeniu budowy centrum obiektu wielofunkcyjnego Plac Unii. W fazie planowania znajduje się obecnie kilka projektów, m.in. GTC Wilanów i Białołęka, Galeria Nova w Piasecznie czy Galeria Kabaty, jednak w ostatnim czasie w Warszawie nie rozpoczęła się ani jedna budowa, zatem w 2014 roku podaż nowych powierzchni będzie mocno ograniczona. Między innymi z tego powodu ulice handlowe w Warszawie rozkwitają. Obszar pomiędzy ul. Świętokrzyską a Placem Zbawiciela wyłania się jako wiodąca strefa handlowa w Warszawie i rozszerza się obecnie wzdłuż Traktu Królewskiego i ul. Marszałkowskiej oraz ulic Brackiej i Mokotowskiej” dodała Beata Kokeli.